Hej!

Vi har ett gäng gamla radiatorer som inte blir varma. Huset är byggt 1934 och radiatorerna är från den tiden.
Själva "piggen" går att dra ut, den är väldigt lös. Men det händer inget med värmen, inte heller vid knackande på radiatorn/ventilen.
Några tips på hur vi får i gång dessa?
Hur vet man märke på ventilen?
Tänker för att köpa eventuell renoveringsdel eller helt ny ventil.

Tack på förhand!
 
  • Gammal radiatorventil med lös spak och synliga slitage på anslutningsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Griffeltavlan
Ta en polikrip och knacka som en hammare på piggen. Du kan även sätta den runt ventil och pigg och jucka lite. Det brukar fungera.
 
Gummiklädd hammare (gummi för att slippa slagmärkena )
Knacka på huset (tänk på risken för slagmärken) !

Om piggen inte går ut av sig självt så är det något fel med innanmätet som kan
ha fastnat pga skräp.

Dra inte i piggen med en polygrip eftersom det garanterat blir märken av käftarna som sedan kan skada gummipackningen innanför...

Jag tror dessutom att de ursprungliga reglerventilerna är bytta och ersatta med separata ventiler och termostater.

Det förstås - något element kan vara fullt med skräp men jaga ventilerna först....
 
Redigerat:
  • Gilla
Annalinea
  • Laddar…
Jag visste inte om det men om du vill få ett 30-tals utseende på några element så finns det nya vred (slottsvred)
 
  • Gilla
Annalinea
  • Laddar…
Tack för tipset
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.