Hej!
Vi har ett gäng gamla radiatorer som inte blir varma. Huset är byggt 1934 och radiatorerna är från den tiden.
Själva "piggen" går att dra ut, den är väldigt lös. Men det händer inget med värmen, inte heller vid knackande på radiatorn/ventilen.
Några tips på hur vi får i gång dessa?
Hur vet man märke på ventilen?
Tänker för att köpa eventuell renoveringsdel eller helt ny ventil.
Tack på förhand!
Vi har ett gäng gamla radiatorer som inte blir varma. Huset är byggt 1934 och radiatorerna är från den tiden.
Själva "piggen" går att dra ut, den är väldigt lös. Men det händer inget med värmen, inte heller vid knackande på radiatorn/ventilen.
Några tips på hur vi får i gång dessa?
Hur vet man märke på ventilen?
Tänker för att köpa eventuell renoveringsdel eller helt ny ventil.
Tack på förhand!
Gummiklädd hammare (gummi för att slippa slagmärkena )
Knacka på huset (tänk på risken för slagmärken) !
Om piggen inte går ut av sig självt så är det något fel med innanmätet som kan
ha fastnat pga skräp.
Dra inte i piggen med en polygrip eftersom det garanterat blir märken av käftarna som sedan kan skada gummipackningen innanför...
Jag tror dessutom att de ursprungliga reglerventilerna är bytta och ersatta med separata ventiler och termostater.
Det förstås - något element kan vara fullt med skräp men jaga ventilerna först....
Knacka på huset (tänk på risken för slagmärken) !
Om piggen inte går ut av sig självt så är det något fel med innanmätet som kan
ha fastnat pga skräp.
Dra inte i piggen med en polygrip eftersom det garanterat blir märken av käftarna som sedan kan skada gummipackningen innanför...
Jag tror dessutom att de ursprungliga reglerventilerna är bytta och ersatta med separata ventiler och termostater.
Det förstås - något element kan vara fullt med skräp men jaga ventilerna först....
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Jag visste inte om det men om du vill få ett 30-tals utseende på några element så finns det nya vred (slottsvred)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden