Hej,

I manualen över menyn för temperaturgivare står det
Retur rad GT1: ... temperaturen i värmesystemets returledning, d.v.s. vattnet som leds från radiatorerna tillbaka till värmepumpen vid värmedrift.

Värmebärare in GT9: ... temperaturen på vattnet som leds in till värmepumpen. Den varierar beroende på utomhustemperaturen och om värmepumpen befinner sig i varmvattendrift.

Jag har svårt att skilja på dessa två temperaturer och vad som menas. När pumpen är i värmedrift, ska GT1 och GT9 visa samma temp medans det vid varmvattendrift kan vara olika?

C
För att det skall begripligt behöver man förstå hur värmesystemet och varmvattnet hänger ihop.
Lånade en bild från värmepumpsforum som visar hur husdata presenterar det:
Schema över ett värmesystem med temperaturmätningar och flödesvägar för värmebärare och varmvatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den åskådliggör detta ganska tydligt.

Den uppvärmda värmebäraren (orange linje) kommer ut vid GT8 och går till växelventilen som växlar mellan värmedrift och varmvattendrift. Vid värmedrift leds vattnet ut i radiatorkretsen och i varmvattendrift leds vattnet till varmvattenberedaren (röda cylindern).
Det är alltså samma vatten som cirkulerar i radiatorkretsen och varmvattenberedaren.

Som bilden visar är returledningen från radiatorkretsen (blåa linjen längst upp) ihopkopplad med returledningen från varmvattenberedaren (blåa linjen som går ut från varmvattenberedaren).

Som du kan se sitter GT9 på denna gemensamma retur, medan GT1 sitter på radiatorkretsens retur.

C cpalm skrev:
För att det skall begripligt behöver man förstå hur värmesystemet och varmvattnet hänger ihop.
Lånade en bild från värmepumpsforum som visar hur husdata presenterar det:
[bild]
Den åskådliggör detta ganska tydligt.

Den uppvärmda värmebäraren (orange linje) kommer ut vid GT8 och går till växelventilen som växlar mellan värmedrift och varmvattendrift. Vid värmedrift leds vattnet ut i radiatorkretsen och i varmvattendrift leds vattnet till varmvattenberedaren (röda cylindern).
Det är alltså samma vatten som cirkulerar i radiatorkretsen och varmvattenberedaren.

Som bilden visar är returledningen från radiatorkretsen (blåa linjen längst upp) ihopkopplad med returledningen från varmvattenberedaren (blåa linjen som går ut från varmvattenberedaren).

Som du kan se sitter GT9 på denna gemensamma retur, medan GT1 sitter på radiatorkretsens retur.
Tack för väl förklarande bild och ord. Nu förstår jag mycket bättre (tror jag :) ).

Om jag ska ta reda på delta-T för värme är det alltså skillnaden mellan GT8 och GT1 jag ska avläsa.

C
L Lasec skrev:
Om jag ska ta reda på delta-T för värme är det alltså skillnaden mellan GT8 och GT1 jag ska avläsa.
Japp!

• Gilla
Lasec
  • Laddar…
Då uppstår såklart en följdfråga. På displayen för "Retur RAD GT1" står det "Från 42.1 Nuv 36.2".

Gissar att Nuv står för nuvarande. Att det är 36.2 som kommer tillbaka från radiatorerna. Men vad är 42.1? Tänkte först att dom varit snälla och klämt in GT8 tempen där för att lättare kunna se skillnaden. Men GT8 visar 41.8.

C
L Lasec skrev:
Då uppstår såklart en följdfråga. På displayen för "Retur RAD GT1" står det "Från 42.1 Nuv 36.2".
Nu gissar jag hej vilt, men jag antar att Från är den beräknade frånslagstemperaturen då pumpen slutar värma. Börvärdet om man så vill. Dvs. pumpen kommer att jobba tills Nuv = Från.

Tack. Ja, jag började misstänka det nu när jag stått en stund vid panelen. När pumpen är igång står det Från med ett värde som är högre och när den är av står det Till med ett värde som är lägre.

Många små bitar att få ihop till en helhet. Har svårt att få nån vidare värme i huset även om jag ökar på kurvan rätt mycket. Den enda som ökar är elräkningen :). Misstänker att något är konstigt med pumpen som är från ~2006.

Har börjat avläsa och logga timmarna som tillskott gått. Trots att medeltempen ute varit kring nollan så har tillskott gått mer än en timme per dag.

• Gilla
Sthyr
  • Laddar…
C
Värmepumpen verkar ju kapabel att nå den av kurvan givna returtempen iallafall. Kolla först och främst utegivaren GT2 så att den stämmer. Och ev. rumsgivare. Men om det ändå inte blir varmt i huset skulle jag släppa pumpen och först och främst fokusera på radiatorkretsen. Är alla radiatorer varma? Går cirkulationspump som den skall? Kolla filter. osv.

Tillskottet och höga elräkningar kan ju vara kopplat till högt varmvattenuttag, men om du upplever att pumpen inte har förväntad verkningsgrad tänker jag att det är ett separat problem, så steg två blir väl att gå igenom checklistan där - filter, köldbärarnivå, cirkulationspumpen på köldbäraren osv.

GT2 verkar stämma.

Kollade kompressortemperaturen och den gick bara upp till knappa 56. Av manualen och forum förstår jag det som att den bör över 70 minst. Är väl inte helt orimligt att den börjar bli kass efter ~14 år.

Sen verkar det vara gott om bubblor i synglaset även långt efter start. Så ska det inte vara heller.

För något år sedan tjöt det något oerhört i något rör när den gick vintertid. Det har slutat låta sen förra vintern.

Flera parametrar som pekar på att det är läge att ta hit en servicetekniker.

Hur kollar man antal starter / dygn? Kan inte se någon siffra för det i menyerna och det går knappast att sitta en hel dag och dra streck på ett papper :)

När jag började undersöka pumpen kändes det som helt obegripligt men nu faller fler och fler bitar på plats. Stort tack för all hjälp!

C
L Lasec skrev:
Hur kollar man antal starter / dygn? Kan inte se någon siffra för det i menyerna och det går knappast att sitta en hel dag och dra streck på ett papper :)
Man ser bara totalt antal starter om jag minns rätt. Så du får kolla med jämna mellanrum och se hur mycket räknaren har ökat sen sist.

Hade hit en servicetekniker idag och expansionsventilen kärvade. Några väl riktade åtgärder fick ordning på den och nu kommer kompressorn upp till 90 grader istf 55.

Dessutom var expansionskärlet i risigt skick och det blir bytt imorgon. Har behövt fylla på det mycket oftare än förr.

Så förhoppningsvis blir det ordning på allt nu. Igen stort tack för dina svar cpalm!

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.