7 496 läst ·
22 svar
7k läst
22 svar
Hur mycket el drar det att frysa 1L vatten?
Jag har länge funderat på ett liknande koncept för tropiska länder, solceller som fryser vatten på dagen och sen smälter isen för kyla på natten. Borde möjliggöra AC på semesteranläggningar på öar och liknande, utan ett trist diselverk som maler hela natten.G gbgustaf skrev:
Jag har ett vagt minne att ishallar och badhus kombinerats någon stans. Om inte annat så vore det en bra ideG gbgustaf skrev:
En annan liten fundering på samma ämne
Jag bor i en slänt med en relativt högt belägen gammal brunn som "alltid" är full med vatten. Det skulle gå att få självfall från denna till huset (källaren).
Om ja skulle ta min oanvända stora frys, leda in vattnet i en spiral i denna och skicka ut det så skulle det ta bort problemet med att bära bort is
Fattar att det lätt kan frysa men det är mest som ett roligt hobby projekt så är det minus grader ute så kan man ju stänga av.
Flödet på vattnet kan man ju sätta så man liggerstrax över 0degC för att återigen minska risken för frys
SÅ det hela trillar tillbaka på om det är nån COP att tala om på ett sådant bygge.
Eller finns det något annat bättre sätt?
Förutsättningen är som sagt att det är mest på skoj och inte får kosta massa pengar
Jag bor i en slänt med en relativt högt belägen gammal brunn som "alltid" är full med vatten. Det skulle gå att få självfall från denna till huset (källaren).
Om ja skulle ta min oanvända stora frys, leda in vattnet i en spiral i denna och skicka ut det så skulle det ta bort problemet med att bära bort is
Fattar att det lätt kan frysa men det är mest som ett roligt hobby projekt så är det minus grader ute så kan man ju stänga av.
Flödet på vattnet kan man ju sätta så man liggerstrax över 0degC för att återigen minska risken för frys
SÅ det hela trillar tillbaka på om det är nån COP att tala om på ett sådant bygge.
Förutsättningen är som sagt att det är mest på skoj och inte får kosta massa pengar
I princip är det så en grundvattenvärmepump fungerar. Största problemen är väl att det är ganska låg effekt på en frys och svårt att leda bort värmen dit den behövs? Men annars så kommer iallafall COP att bli större än 1, så har du inga tillkommande kostnader för att driva processen kommer det att löna sig.
Själva poängen med att frysa vattnet är att det frigör 80x så mycket energi att frysa en L vatten som att sänka temperaturen 1 grad, så om du bara ska sänker temperaturen några grader blir nog brunnen tom ganska snabbt.A Arne999 skrev:En annan liten fundering på samma ämne
Förutsättningen är som sagt att det är mest på skoj och inte får kosta massa pengar![]()
Smält salt och aluminium som precis befinner sig i/kring övergångsfasen är två sätt man redan använder för att lagra energi där tillgången varierar över dygnet.H hapazard skrev:
(Produkten ut är då el visserligen men kan ju använda AC).
Jo, men kräver ganska avancerade apparater och tar mycket större plats eftersom smältentalpin för vatten är mycket högre, anledningen till att de används i elproduktion är just de höga temperaturerna då man kan använda värmen för att producera ånga och driva en turbin-generator.engs skrev:
För att kyla en bungalow på stranden i Thailand är det lite avancerat....
Men att isolera ett kärl (typ varmvattenberedare) och frysa vattnet över dagen för att sedan cirkulera en kollektor genom isen kopplat till ett AC utblås under natten är mycket enkelt.
edit: tydligen är smältentalpin högre för aluminium än vatten (https://www.engineeringtoolbox.com/latent-heat-melting-solids-d_96.html), men lite opraktiskt att kyla med är det ju.
Redigerat:
Jo det va ju så jag börja tänka. Men om man låter vatten rinna igenom så slipper man bära isH hapazard skrev:
=>
dT på tex 3 grader på => 100lvatten/h. blir den tom nån gång så stänger man av... .det rinner till väldigt mycket....
Klicka här för att svara