T Takläggare skrev:
Östersund fjärrvärme, betalar 12725 kr per år inkl fast avgift hus 236 m2 , fjärrvärme ingick i tomtpriset när jag byggde.
Plussar jag vad kostnaden för att borra kostar och installera bergvärme,samt driften på den,,, kommer det ta 15-20 år att vinna igen bergvärmen. och då har säkert pumpen och pannan,kompressor rasat och måste investeras på nytt.
Du kan aldrig någonsin ta igen kostnaden, din kostnad är bra mkt lägre än avskrivning+rep+el är.

Luft vatten är dock hyfsat billigt. Jag betalade cirka 110 tusen med rot för tre år sedan inklusive installation. Håller det i 20 år så är det 5500 kr om året. Även om det är bara 10 år så blir kostnaden en hälften av vad den direktverkande elen kostade och då har jag endast underhållsvärme när jag inte är där.

Silver78 Silver78 skrev:
Luft vatten är dock hyfsat billigt. Jag betalade cirka 110 tusen med rot för tre år sedan inklusive installation. Håller det i 20 år så är det 5500 kr om året. Även om det är bara 10 år så blir kostnaden en hälften av vad den direktverkande elen kostade och då har jag endast underhållsvärme när jag inte är där.
Du lär antingen serva eller reparera den under dessa 15-20 år den håller, således säg 140' i total kostnad. Dvs mellan 7 och 9 tusen på år för pumpen. Ev tillkommer ytterligare en eller två tusen om du behöver säkra upp. Konsumerar du 10' kwh per år och har ett scop på 3.5 och ett elpris på 1.50, så landar årkostnaden minst på 0.42*10' + 7' = 11 200 :-. dvs 1.12 kr / kwh.
Förbrukar man 20' kwh så landar årskotnaden minst på 0.42*20' + 7' = 15 400 :-. dvs 77 öre / kwh

Slutsattsen, om man slutar lura sig, bör således vara att om man redan har en fjärrvärme anslutning så behöver totala kwh priset vara under 77 öre vid 20k förbrukning eller 112 öre vid 10k förbrukning för att det ens skall börja löna sig.
Skall man installera fjärrvärme är det en annan sak, men det är otroligt olika beroende på kommun och får beräknas baserat på hurvida central ingår, installationskostnader etc.

• Gilla
granis70
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.