Hej.
har öppnat golvet inne på våran toalett och ska ta bort en gammal elementkoppling. Mäter diametern på röret som 33,5mm. Skulle vilja koppla på pex på denna ända för att lättare gå vidare. Några tips? Och vilken storlek är 33,5mm? Tum storlek antar jag?
mvh Andreas
har öppnat golvet inne på våran toalett och ska ta bort en gammal elementkoppling. Mäter diametern på röret som 33,5mm. Skulle vilja koppla på pex på denna ända för att lättare gå vidare. Några tips? Och vilken storlek är 33,5mm? Tum storlek antar jag?
mvh Andreas
Hej! Det är 1" , eller R25 som det kallas på rörmokarspråk i Sverige.S Sandman88 skrev:
Ok. Tusen tack
som ni ser på bilden har det varit en gammal skada som blivit lagad. Jag har tänkt att byta ut denna delen mot nya dolda rör/ slang då dom tar en del plats i taket i källaren. (Renovering på g) änden som är lagad är mot fjärrvärmecentralen.
vad tycker ni är smidigast/ bästa alternativet?
//Andreas
som ni ser på bilden har det varit en gammal skada som blivit lagad. Jag har tänkt att byta ut denna delen mot nya dolda rör/ slang då dom tar en del plats i taket i källaren. (Renovering på g) änden som är lagad är mot fjärrvärmecentralen.
vad tycker ni är smidigast/ bästa alternativet?
//Andreas
Jag hade tänkt detta. Är ungefär 4 meter från den kopplingen till centralen. Koppar är 28mm och övergår till 22mm in i centralen. Men rekommenderas kopparrör eller pex? Har hört något om att inte ha koppar före Järn i vattnets flöde?
Det är inte så känsligt med koppar mot järn i ett värmesystem. Dessutom så sitter det en mässingsnippel i mellan. Det är värre med koppar och galvat i tappvatten.S Sandman88 skrev:
Rören bör dock isoleras, men om du drar PEX rör-i-rör så slipper du det.
Tusen tack Lordi för snabba och bra svar. Isolering hoppas jag nog med tanke på att resten av slingan ligger i ”fack” i golvet. Se bild.
hur är det med storlek på tex pexrör? Just bocka kopparrör i storlek 22mm är svårt att göra som lekman?
hur är det med storlek på tex pexrör? Just bocka kopparrör i storlek 22mm är svårt att göra som lekman?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det någon som har en idé? Behöver gå från detta 1” rör till helst 15mm koppar för då kan jag bocka själv istället för fler dolda kopplingar.
ska jag satsa på att gänga stålröret eller använda tex vatette klämringshylsa för stålrör? Någon som vet vilken klämringskopplingar som behövs för 1” rör med stålklämring?
tack
ska jag satsa på att gänga stålröret eller använda tex vatette klämringshylsa för stålrör? Någon som vet vilken klämringskopplingar som behövs för 1” rör med stålklämring?
tack
Klicka här för att svara