Hej på Er!

Frågan gäller en liten torpstuga där golvbjälklag och övriga golvdelar är nytt.
Just nu ser jag över köket.

Jag har låg temperatur där golv och golvlist möter varann. Den där lilla extra listen
som man ofta ser sitta intill golvlisten, den är ca 2x1 cm, finns inte hos mig.

Har den lilla listen någon funktion eller finns den där bara för syns skull? Det blir
ofta fint med den också.

Jag har mätt temperaturen och vid list-mot-golv är det 11 grader. Golvet mitt i
rummet är 16 grader. På mitten av ytterväggen 15 grader och vidare upp mot taket
19 grader. Runt fönster är det ingen temperaturskillnad, 19 grader.

Jag vill undvika känslan av kallt drag. Har ni någon tanke om vad jag kan göra?
Kan ”lille-listen” vara det som saknas? Eller drar det lika bra ändå?

Tack för ett jättebra forum! Mycket hjälp och tankar här

Med vänlig hälsning
Britt
 
Nej, den fyller ingen funktion. Ofta sätts en sådan list när folk lägger nytt golv utan att byta socklarna.
 
Och inte orkar lossa de gamla. Det är helt enkelt en nödlösning, inte något man eftersträvar.
 
surris
Har dom lagt golvet mot dom gamla golvlsocklarna så bör du sätta en en kvartsstav eller dylikt. Men är det rätt gjort att golvet ligger under socklarna så ska du inte göra det. Problemet ligger väl snarare att du har så otät vägg och en köldbrygga där.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.