Hej!

Jag har funderat ett tag på om man spara nån energi av att sänka rumstemperaturen i huset när man åker bort en period.

Under julhelgen gjorde jag ett test och tänkte dela med mig av resultatet.

Lite förutsättningar;
1 1/2 plans hus med 181kv i boyta
Gjuten platta, vattenburen golvvärme plan 1
Radiatorer på plan 2
Huset byggdes 2017 och har energiklass A
Totalförbrukning 7100 kwh per år
Normal rumstemp 22,5
Uppvärmning: Nibe Frånluftvärmepump F130

Den 21/12 kl 12:00 aktiverade jag semesterinställning med inställning på att sänka 7grader.

Den 25/12 kl:00:01 avaktiverades inställning och familjen kom hem till huset kl 18.
Normal temperatur i huset hade vi klockan 22:00.

Det var samma väder på hela perioden förutom på kvällen vi kom hem då ute temperaturen sjönk till runt nollan.

En normal dag förbrukar vi cirka 30kwh

Förbrukning:
21/12: 21,7 kwh
22/12: 9,71 kwh
23/12: 9,30 kwh
24/12: 10,9 kwh
25/12: 88,6 kwh

Totalt för perioden: 140,21 kwh

Totalförbrukningen utan sänkning borde ha varit: 150 kwh

Så summerat sparade jag 10kwh på dessa 4dagar, så knappt värt besväret efter som det krävdes massor av energi att återfå normal status men det är klart det var en kort period men ändå.

Vad har ni andra för tankar?

• Histogram över daglig elförbrukning i ett hus med sänkt temperatur under julhelgen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Histogram som visar en persons totala elanvändning i december med en topp runt juldagen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Då det inte är något direkt jobb inblandat i det hela gäller det ju bara att hitta brytpunkten för när det är värt det och inte. Du har just hittat din.
Är du borta längre så kommer du vinna mer, är du borta kortare tid är det inte lönt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.