Byggahus.se

Vedspis Viking 60/75 eller liknande

1. H
    Medlem · 75 inlägg
    Jag ska sätta in en vedspis i köket och har kollat på Viking 60 och 75. De verkar bra men är dyra!

Ett annat alternativ är Wamsler med olika modeller (K128F eller K176, kanske finns det fler?). De är också fina och marginellt billigare än Viking, jag gillar dock utseende på Viking mer.

Finns det andra liknande vedspisar? Mina krav är att rökanslutningen ska vara åt sidan (höger) och spisen ska ha glaslucka så att man ser eldstaden samt plattor och ugn. Jag tänkte mig ett modernt utseende men egentligen spelar det ingen roll, gammalt är också fint.

Redigerat 8 okt 2017 10:09
  2. E
    Medlem · värmland · 2 414 inlägg

exerg

Medlem
    Om du tex kollar på lohberger och vill ha glas i vedluckan mm så är det ännu dyrare. I alla de fall du nämner så får du "det du betalar för". Ska du elda nån gång/år så skulle jag själv välja nån enklare spis men aldrig vid dagligt användande. Det är enkelt att halvera vedåtgången och dessutom erhålla samma temperatur i ugnen när du sätter in kakan som när du tar ut den.

3. H
    Medlem · 75 inlägg
    Vi valde till sist en Viking 60. En fördel jämfört med Wamsler är att den rymmer upp till 43 cm långa vedträn. Jag vet inte hur långa Lohberger klarar. Vi är jättenöjda, det brinner just nu :)

• Laddar…
  4. M
    Medlem · Uppsala Län · 500 inlägg

Meurman

Medlem
    Hallå! Är ni nöjda med spisen? Vi funderar på att köpa en nämligen...

5. H
    Medlem · 75 inlägg
    Vi är jättenöjda! Spisen är fin och det brinner bra. Man måste förstås ha bra drag i skorstenen också så det är inte bara spisens förtjänst. Det är som sagt extra bra att man kan få in något längre vedträn, 43 cm är ändå inte så långt. Vi bakar och lagar mat med den också. Man får passa sig så det inte blir för mycket spill på hällen för om man rengör och gnuggar blir det ljusa fläckar, jag tror dock att man kan fixa det med spissvärta.

6. M
    Medlem · Uppsala Län · 500 inlägg

Meurman

Medlem
    Okej! Roligt att höra! Är det svårt att använda ugnen? Och hur lång tid tar det att få igång tex kokande vatten från det att man stoppar in första pinnen?

7. H
    Medlem · 75 inlägg
    Det är inte svårt att använda ugnen men man måste se till att elda innan och medan man har något inne så att den håller temperaturen. Man måste ha ganska ordentlig fart på elden om man ska hålla runt 200 grader i ugnen.

Man ska inte elda mycket i taget, vi brukar börja med att lägga in tändved plus två mindre vedträn. När veden har brunnit så att det bara glöder, alltså inga lågor, är det perfekt att lägga in mer. Om man lägger in för tidigt blir det för varmt för vår smak, då kan det bli 300 grader. Vi brukar lägga in ett stort eller två små i taget.

Jag har inte tagit tid men jag gissar att om man är duktig på att elda så tar det kanske en halvtimme innan vatten kokar från att man stoppar in första pinnen. Det är alltså inget för morgonkaffet. Spisen briljerar när det gäller långkok, det är bara att elda och mysa och låta det stå på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.