Jag har upptäckt att jag troligtvis inte har något tryck i expansionskärlet på värmesystemet.

Hur fyller jag på med luft så att det blir rätt tryck på luftsidan?

Du ansluter en kompressor elker cykelpump med manometer. Ellerhar en lös manometer och kolla trycket med. Se till att du har ett tyck i radiatorkretsen som är lägre än förtrycket när du fyller luften.

Det bästa är om du kan koppla lös kärlet. Annars får du tappa ur vatten så det blir trycklöst och öppna säkerhetsventilen när du trycker in luft så att vattnet i kärlet har någonstans att ta vägen.

Det finns ingen anledning till att koppla lös det elker göra det helt trycklöst. Det räcker med att systemtrycket är lägre än önskat förtryck.

Ok. Vart ska de 10-20 liter vatten (eller ännu mer beroende på storlek) som är i kärlet ta vägen då?

Ja, man måste ju kontinuerligt hålla trycket under önskat förtryck. Så man får tappa ur vatten under fyllningen. Men man vinner inget på att hålla trycket på noll.

Krilleman
Fylla på luft i ett expensionskärl ska alltid göras vid trycklöst tillstånd på vätskesidan.Det går inte att misslyckas då.

Jag monterar alltid kulventil med avtappning efter säkerhetsventilen för att enkelt kunna uppnå det.

Har man inte en sådan ventil kan man fylla på luft med säkerhetsventilen öppen.

Nej. Det räcker att trycket är under 0,5bar.

S
D Daniel 109 skrev:
Nej. Det räcker att trycket är under 0,5bar.
Du har fel

Nej det har jag inte. Om du har 0,5 bar lufttryck och 0,4bar systemtryck så har du inget vatten i kärlet. Allt under trycket på luftsidan är funkis. Det funkar utmärkt med 0 tryck, men det är inte nödvändigt.

S
När vet du att du har 0,4 bar och fyllt till 0,5 bar i kärlet med kvarvarande vatten i kärlet . då stiger även
systemtrycket , då ska säken lyftas för att tömma trycket ,
Vad innebär det , ATT KÄRLET BLIR TOMT PÅ VATTEN OCH BLIR FÖRTRYCKT ENLIGT ALLA REGLER , då är vi där med att kärlet ska förtryckas tomt
Så säg inte att kärlet inte behöver tömmas helt för att få rätt förtryck i det

Det har jag inte sagt.

Ingen kulventil till kärlet och säkerhetsventilen är riktad mot ett eluttag...

Så det blir lite mer omständligt, men jag ska prova.

• Värmepanna med kopparledningar och röd expansionskärl utan kulventil, säkerhetsventil nära eluttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hmm. Innan jag gör nått dumt.

Jag provade att expansionskärlet genom att trycka på mittpinnen på ventilen och det hände ingenting.

Nu när jag fyller på med luft så får jag i luft och ligger nu på ca 1.3bar på luftsidan och 0.8bar på vattensidan. Borde inte dessa tryck vara samma?
Dessutom så händer fortfarande ingenting om jag trycker på ventilen, det känns som att ventilen är kass istället och att jag har fullt med luft i kärlet istället?

Får lägga till att jag tömmer genom avluftningen i värmepumpen och att jag glömde titta på manometern på pumpen när jag började fylla utan jag tittade bara på vattensidan och såg att det steg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.