Hej,
Jag har vattenburen golvvärme i köket.
Jag har problem att det inte blir någon värme i golvet.
Först trodde jag att värmeelementet hade gått sönder, men känner jag på det så blir det varmt.
Pumpen går även den.
Utgående rör efter pumpen var kallt.
Jag skruvade bort säkerhetsventilen och kollade vattennivån, det var bara vatten/glykol i halva det röret som värmeelementet sitter i.
Så jag fyllde på vatten där och skruvade dit säkerhetsventilen igen.
Nu blir utgående rör efter pumpen halvljummet.
Röret som går rakt upp ovanför värmeelementet, i toppen av det sitter en manuell luftningsventil.
Ska det vara vatten ända upp i det röret? Alltså att vatten ska fyllas på till max i det röret också eller hur funkar det?
Jag har vattenburen golvvärme i köket.
Jag har problem att det inte blir någon värme i golvet.
Först trodde jag att värmeelementet hade gått sönder, men känner jag på det så blir det varmt.
Pumpen går även den.
Utgående rör efter pumpen var kallt.
Jag skruvade bort säkerhetsventilen och kollade vattennivån, det var bara vatten/glykol i halva det röret som värmeelementet sitter i.
Så jag fyllde på vatten där och skruvade dit säkerhetsventilen igen.
Nu blir utgående rör efter pumpen halvljummet.
Röret som går rakt upp ovanför värmeelementet, i toppen av det sitter en manuell luftningsventil.
Ska det vara vatten ända upp i det röret? Alltså att vatten ska fyllas på till max i det röret också eller hur funkar det?
Det ska alltid var vatten i alla delar, bara fylla på med mera , glykol ? är det ett hus som står kallt på vintern. Det bör finnas en manometer som visar trycket i systemet, det bör ligga på ca 0,8-1 bar , Vid luftning får du kolla så inte trycket går ner under 0,5 bar, fyll igen till 0,8-1 bar till all luft är borta, det kan bli flera vändor med att lufta.
Tack för svar!J jonaserik skrev:Det ska alltid var vatten i alla delar, bara fylla på med mera , glykol ? är det ett hus som står kallt på vintern. Det bör finnas en manometer som visar trycket i systemet, det bör ligga på ca 0,8-1 bar , Vid luftning får du kolla så inte trycket går ner under 0,5 bar, fyll igen till 0,8-1 bar till all luft är borta, det kan bli flera vändor med att lufta.
Då ska jag fylla på ännu mera.
Det är i köket till en sommarstuga så därför jag har glykol i om elen skulle försvinna någon/några dagar.
Snurrar pumpen , under den vita knoppen på vänster sida sitter det säkert en liten pigg , har du kollat att den inte är inne och inte vill gå ut ( ute då kommer flödet att bli ) En klassiker med pump som kleggar och inte vill snurra efter att varit avstängd länge. Speciellt med glykol kan det hända då den är fet. För att kolla pumpen invändigt. så lättar du på trycket, tömmer ur ner till ca under pumpen , det är en stor gul mutter mellan pump och rör,, den lossar du och får pumpen i handen, Ha en bytta under , så du inte skvätter ner med glycol.
Klicka här för att svara