Erik4
Hej!

Jag har en vattenburen handdukstork med en radiatorventil av typen Kriss One (såldes som PAX radiatorventil).
Kromad Kriss One radiatorventil för vattenburen handdukstork i ett tvårörssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den sitter på radiatorslingan som är ett tvårörssystem och ser ut att vara inställd för tvårörssystem. Även fast jag öppnar vredet maximalt är den knappt ljummen medan radiatorerna är betydligt varmare. Torken är luftad och helt vattenfylld. Finns det något sätt man kan justera ventilen på så att det flödar mer vatten genom den?

Erik4
En bild från manualen som inte hjälper mig men någon annan kanske ser något uppenbart?
Schematisk illustration av tvårörssystem med beskrivningar och en inzoomad bild på en komponents detalj.
Skapa konto

Är u säker på att bypass är stängt?

Erik4
tttomten TomasJor skrev:
Är u säker på att bypass är stängt?
Den är ju lite svår att se när den är monterad. Men jag tycker verkligen att den ser ut att stå i rätt läge. Men för att vara helt säker måste jag nog montera ner den. Så därför funderar jag på om det kan vara något annat som går att testa innan.

Erik4 eclaug skrev:
Den är ju lite svår att se när den är monterad. Men jag tycker verkligen att den ser ut att stå i rätt läge. Men för att vara helt säker måste jag nog montera ner den. Så därför funderar jag på om det kan vara något annat som går att testa innan.
Kommer du inte åt att ta ett foto för att kolla inställningen?

Erik4
tttomten TomasJor skrev:
Kommer du inte åt att ta ett foto för att kolla inställningen?
Bra idé. Bättre än såhär blir det inte. Osuasfokus bild av en komponent i ett tvårörssystem för värmesystem, referens till installation enligt manual.
Skapa konto

Den ser ut att vara i rätt läge för tvårörssystem enligt manualen.

Erik4
Jag har nu skruvat ner och isär handdukstorken och inser att delen märkt A i installationsbeskrivningen saknas. Den känns ju ganska uppenbart viktig då den fångar upp det varma vattnet och skickar upp det en bit i torken innan det returneras ner. Nu snurrar det bara runt nere i ventilen i princip. Rörmokaren har antingen glömt montera den eller så saknades delen och han monterade ändå. Dessvärre har jag inte delen liggandes någonstans. Någon som har nåt tips på antingen hur jag får tag på en sådan eller om jag kan ersätta den med något? Jag vet inte vad delen heter så det är svårt att söka på.

Rörfirman kommer inte att anlitas igen. Det var dock tre år sedan de gjorde detta jobb så det finns inte någon större anledning att kontakta dom.

Erik4
Ringde PAX tekniska support. De skulle skicka en sådan del. Får hoppas att det löser sig med den.

• Gilla
tttomten
  • Laddar…

Bästa svaret

Erik4
Delen kom idag och nu blir handdukstorken varm som den borde. Tre år senare. ☺️

Lösningern, anlita inte dåliga hantverkare. Antingen missade han att montera delen och slängde den/tog med sig den eller så saknades den men han påtalade inte det så vi kunde fixa det med en gång. Man får göra mer jobb själv helt enkelt.

Och har tillverkaren ett telefonnummer för teknisk support kan det vara värt att ringa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.