Hej jag har problem med min keddy 110.
Det ryker in ifrån varmluftsgallret när jag tänder, kommer även ifrån luckan.
Har börjat hända dom senaste eldningarna. Har inte haft problemet innan.
Köpte huset i oktober och har eldat en del sen dess.
Keddyn är ifrån 2010
Det ryker in ifrån varmluftsgallret när jag tänder, kommer även ifrån luckan.
Har börjat hända dom senaste eldningarna. Har inte haft problemet innan.
Köpte huset i oktober och har eldat en del sen dess.
Keddyn är ifrån 2010
Otätt i skortstensanslutningen eller fågel i pipan , röken går fel väg någonstans , dåligt drag en kallpropp i pipan , börja med att tända några blad kvällstidning för att lite få drag
Kanske tomten försöker komma in
och fastnat
sluta elda annars inga klappar 
Kanske tomten försöker komma in
Har vedeldning i huset och eldade imorse utan problem. Har visserligen blåst rätt mycket idag.L Liteavvarje skrev:
Hade tidningspapper i botten men kanske behöver ha dom på toppen?
Tidningspapper utvecklar mycket rök p-g-a- trycksvärtan , prova med att tända en tvinnad bunt så högt upp som möjligt , i gamla tider med vedspis så fick man elda lite i sotluckan för att få lite drag i pipan , men idag inget kul med svart på väggen vid luckan .
Klart är att om det blåser en del och pipan är kall så kan det bli stopp , normalt annars gör blåsten att det blir bättre drag
En som jag vet , fick aldrig fart i pipan ( verpanna ) hur han än försökte , blev sur och började värma genom pannan , en halv minut med gasol , då vart det drag
Klart är att om det blåser en del och pipan är kall så kan det bli stopp , normalt annars gör blåsten att det blir bättre drag
En som jag vet , fick aldrig fart i pipan ( verpanna ) hur han än försökte , blev sur och började värma genom pannan , en halv minut med gasol , då vart det drag
Hoppar in i tråden. Jag har ett hus byggt 1974 och en keddy 110 av samma modell som den i tråden. Keddyn är inte monterad och jag har två öppna spisar. I den ena sitter det en energikassett ca 15 år gammal och den andra är just öppen. Får sotarn rabies om man monterar keddyn med tanke på de nya reglerna ? Har värmepump som primär uppvärmning och säger sotarn nej fortsätter jag att elda i min energividriga miljöovänliga öppna spis.
Ändring av befintlig eldstad vilket det blir om du installerar keddyn i din öppna spis borde gå efter en bygganmälan. Nyinstallation däremot hade nog stött på patrull om inte eldstaden uppfyller de sista kraven
Klicka här för att svara