Hej,

Har en laddomat där jag misstänker att backventilen inte fungerar. Pannan följer alltid acctankarnas temp, va jag kan läsa mig till så ska backventilen stänga för förhindra att det inte cirkulerar vatten till pannan från tankarna om temperaturen i pannan är lägre än tankarna.

Speciellt tydligt blev det i sommars när solfångarna gick. Värmen samlades i pannan , vilket jag endast kan förklara genom att backventilen inte fungerar och att jag har självcirkulation. De dumma är ju att de går ju även luft igenom panna så vattnet kyls av när jag mäter temperaturer på till och retur från pannan.


Behöver bara lite input om detta kan stämma?
 
T ttoobbee2 skrev:
Hej,

Har en laddomat där jag misstänker att backventilen inte fungerar. Pannan följer alltid acctankarnas temp, va jag kan läsa mig till så ska backventilen stänga för förhindra att det inte cirkulerar vatten till pannan från tankarna om temperaturen i pannan är lägre än tankarna.

Speciellt tydligt blev det i sommars när solfångarna gick. Värmen samlades i pannan , vilket jag endast kan förklara genom att backventilen inte fungerar och att jag har självcirkulation. De dumma är ju att de går ju även luft igenom panna så vattnet kyls av när jag mäter temperaturer på till och retur från pannan.


Behöver bara lite input om detta kan stämma?
Hej
Det kan vara placering och rördragning runt din panna som gör att den samla värme.
Om du läser instruktioner på Laddomaten så ges några exempel av rätt inkoppling och fel inkoppling där pannan behåller värmen. Är din panna kopplad på toppen av dina tankar? Är expansions kärlet inkopplad vid pannan? Är tankarna inkopplad diagonala?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.