Hej

Vi bor i ett parhus med ettrörssystem från 1983. Vanligtvis är det ett trögt system där värmen inte kommer igång förrän fjärrvärmen kommer upp i över 50 grader, vilket det inte gjort hittills i år. Vi har alltså fjärrvärme som kommer in till en central där den shuntas ut till alla husen beroende på yttertemperatur.

Men efter vi renoverade badrummet på nedervåningen i augusti så har vi ett problem. Den nedre serien blir inte varm, till skillnad från elementserien på övervåningen och den i garaget. Det sitter sex element i serie, det första blir varmt, man kan känna att tillloppet är varmt, elementet är varmt och returloppet är varmt. Sen går röret max tre meter i plattan och kommer upp till nästa element. Där är det fortfarande varmt men det andra elementet blir inte varmt annat än i absoluta toppen och röret därifrån är inte varmt alls. De resterande elementen, tre, fyra, fem och sex (handdukstork) är inte varma alls.

Den rörmokare jag har haft här har bara konstaterat att det förmodligen är så pass trögt så det måste upp i 70 grader för att alla elementen ska bli varma, vilket jag tycker verkar jättekonstigt. Jag inbillar mig att han sa så för att han inte kan så mycket om ettrörssystem, som verkar komplicerat vad jag läst mig till på det här forumet.

Jag har dessutom bytt alla "piggar" och termostater (nej jag kan inte lingot), dvs, satt dit nya på alla sex elementen men det gör ingen skillnad. Nu funderar jag på om man kan kontrollera att det överhuvudtaget finns ett flöde genom elementen. Det finns ju såklart ett tryck från fjärrvärmesystemet men hur kontrollerar jag att det faktiskt är flöde eftersom flödesmätaren mäter på returen och det finns tre serier i huset? På varje element sitter det en strypventil som jag inte kan rubba, hur gör man det? Ska jag göra det? Se bifogad bild.

Som ni märker är jag inte så duktig på sånt här så ursäkta för alla felskrivningar, men jag tycker det är väldigt konstigt om bara mitt hus har det här problemet med trögheten i plattan när grannarna som har likadana hus runtomkring och i samma huskropp inte har det. Vad ska jag göra?
 
  • Stängd strypventil på radiator med damm och spindelnät, illustrerar diskussion om värme i ettrörssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Vad gjordes med värmen i badrummet?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Vad gjordes med värmen i badrummet?
Hej Åsa. I badrummet hade elementet sen 90-talet byglats bort och gömts bakom en panel. När vi upptäckte det ledde vi ner rören och byglingen som stack upp, ner i plattan och upp på väggen och anslöt den till en handdukstork som har både vattenvärme och elvärme. I dagsläget, eftersom det inte tillförs någon värme från vattnet värmer vi bara med elen.
 
Åsa Lund
Johan Berup Johan Berup skrev:
Hej Åsa. I badrummet hade elementet sen 90-talet byglats bort och gömts bakom en panel. När vi upptäckte det ledde vi ner rören och byglingen som stack upp, ner i plattan och upp på väggen och anslöt den till en handdukstork som har både vattenvärme och elvärme. I dagsläget, eftersom det inte tillförs någon värme från vattnet värmer vi bara med elen.
Har du rätt sorts ventil på den handdukstorken ? Ska vara för ettrörssystem
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Har du rätt sorts ventil på den handdukstorken ? Ska vara för ettrörssystem
Ja, det ska vara klart, det har kollats av rörmokarna.
 
  • Gilla
tgunnarsson
  • Laddar…
Det är ett gränsfall till reglerna om lågtempererade värmesystem för värmepumpar som kom i mitten på 80-talet. Förmodligen är värmesystemet dimensionerat som högtemperatur 80°/60° för elpanna eller liknande. Eftersom det är hela sex radiatorer på en slinga behövs en riktigt hög framledningstemperatur för att få ut tillräcklig effekt utan att rören blir väldigt grova och flödet mycket stort.
 
  • Gilla
Johan Berup
  • Laddar…
J Josth skrev:
Det är ett gränsfall till reglerna om lågtempererade värmesystem för värmepumpar som kom i mitten på 80-talet. Förmodligen är värmesystemet dimensionerat som högtemperatur 80°/60° för elpanna eller liknande. Eftersom det är hela sex radiatorer på en slinga behövs en riktigt hög framledningstemperatur för att få ut tillräcklig effekt utan att rören blir väldigt grova och flödet mycket stort.
Ok. Vad kan jag göra? Hjälper det att skruva på de där strypventilerna?
 
Som jost är in på. Kolla upp vad det var ursprungligen för värmekälla i huset när det byggdes! Du kanske kommer ihåg om ni ursprungligen hade oljepanna eller elpanna? Då kan man förstå bättre hur det ligger till.

Men man tycker kommunens fjärrvärmesystem ska väl kunna leverera ganska hög temperatur till er fjärrvärmeväxlare. Jag vet inte vad det brukar vara, men tycker åtminstone 80 oC. Annars otjänligt låg temperatur. Det ska väl finnas specifikation på det. Levererar de endast 50 grader till er fjärrvärmeväxlare?

Det verkar som fjärrvärmeleverantör levererar hetvatten med temperatur på 100 grader ner till ca 65 oC, beroende på utetemperaturen. Så ni ska inte acceptera om de levererar otjänligt låg temp som 50 grader. Är det så låg temperatur kan nämligen inte varmvatten beredas med tillräckligt hög temperatur för att avdöda legionella.

Men du kanske menar att temperaturen ut från er fjärrvärmeväxlare är 50 grader? Dvs framledningstemperaturen till 1:a radiatorn är 50 grader? Vem och vad är det som styr den temperaturen?

Finns by-passventil för att leda förbi ett delflöde förbi en radiator? T.ex för att leda förbi ett delflöde förbi 1:a radiatorn, så inte den stjäl all värme. Ni måste ha en cirkulationspump, kolla att den funkar och ger rejält flöde. Det kan finnas knapp på den att öka flödet i steg. Fotografera fjärrvärmecentralen, även en radiator.

En rörmokare ska väl vara fackman inom värmemsystem, oberoende om 1-rörs eller 2-rörssystem, annars är det ingen menig att anlita en sådan rörmokare.
 
Redigerat:
Har precis samma problem i vårt område, 30 BR radhus, det är beläggningar i rören, och systemet måste rensas/spolas ur.
Problemen kommer vanligtvis efter renoveringar, då systemen tömts och stått tomma ett tag, så syre kommer in.
Området hade egen brunn med dåligt vatten, mycket järn, mangan och sulfater när det byggdes/systemen fylldes.
Jag fick mitt system rensat i höstas, de plockade isär alla koppelventiler, bytte några termostatventiler, spolade systemet åt båda hållen.
De fick ut en kaffemugg med nått som liknade svart grus.
Tidigare avtog värmen efter slingan med element, det sista i köket blev inte varmt alls. Utgående rör från pannan var varmt, returen nästan kall.
Nu är alla element varma, skillnaden mellan utgående och returen är kanske 5-10 grader.
 
  • Gilla
Johan Berup
  • Laddar…
isakare,
har ni fjärrvärme och 1-rörssystem? Det nämner du inget om.
 
Isakare Isakare skrev:
Har precis samma problem i vårt område, 30 BR radhus, det är beläggningar i rören, och systemet måste rensas/spolas ur.
Problemen kommer vanligtvis efter renoveringar, då systemen tömts och stått tomma ett tag, så syre kommer in.
Området hade egen brunn med dåligt vatten, mycket järn, mangan och sulfater när det byggdes/systemen fylldes.
Jag fick mitt system rensat i höstas, de plockade isär alla koppelventiler, bytte några termostatventiler, spolade systemet åt båda hållen.
De fick ut en kaffemugg med nått som liknade svart grus.
Tidigare avtog värmen efter slingan med element, det sista i köket blev inte varmt alls. Utgående rör från pannan var varmt, returen nästan kall.
Nu är alla element varma, skillnaden mellan utgående och returen är kanske 5-10 grader.
Vad kostade en sån spolning? Kanske det man ska satsa på egentligen.
 
A Arnodt skrev:
isakare,
har ni fjärrvärme och 1-rörssystem? Det nämner du inget om.
Ursäkta, jag fattade inte vem du pratade med :)
 
A Arnodt skrev:
Som jost är in på. Kolla upp vad det var ursprungligen för värmekälla i huset när det byggdes! Du kanske kommer ihåg om ni ursprungligen hade oljepanna eller elpanna? Då kan man förstå bättre hur det ligger till.

Men man tycker kommunens fjärrvärmesystem ska väl kunna leverera ganska hög temperatur till er fjärrvärmeväxlare. Jag vet inte vad det brukar vara, men tycker åtminstone 80 oC. Annars otjänligt låg temperatur. Det ska väl finnas specifikation på det. Levererar de endast 50 grader till er fjärrvärmeväxlare?

Men du kanske menar att temperaturen ut från er fjärrvärmeväxlare är 50 grader? Dvs framledningstemperaturen till 1:a radiatorn är 50 grader? Vem och vad är det som styr den temperaturen?

Finns by-passventil för att leda förbi ett delflöde förbi en radiator? T.ex för att leda förbi ett delflöde förbi 1:a radiatorn, så inte den stjäl all värme. Ni måste ha en cirkulationspump, kolla att den funkar och ger rejält flöde. Det kan finnas knapp på den att öka flödet i steg. Fotografera fjärrvärmecentralen, även en radiator.

En rörmokare ska väl vara fackman inom värmemsystem, oberoende om 1-rörs eller 2-rörssystem, annars är det ingen menig att anlita en sådan rörmokare.
Jag har frågat runt. Fjärrvärme är installerat från början. Nej, vi har ingen pump, det sitter i så fall en i centralen vi har i samfällighetslokalen som försörjer 100 hushåll i området. Det är i den centralen temperaturen tas ner från 70-80 grader till inget på sommaren upp till 70 när det är många minus, alltså inte i huset, vi får anpassad värme. Idag när det är några grader varmt är det 47 grader inkommande till huset.
 
A Arnodt skrev:
isakare,
har ni fjärrvärme och 1-rörssystem? Det nämner du inget om.
Ett rörs, egen FLVP. Men det saknar väl betydelse vad som ger värmen, då det är systemet i huset som är problemet. Min panna ligger normalt på 50-53 grader, kan gå upp till 60 om det är riktigt kallt, med tillskott av elpatron då förstås.
 
Johan Berup, var får ni varmvattnet ifrån? Det måste vara hett, minst 60 grader annars risk för legionella.
Eller har varje hushåll egen elektrisk varmvattenberedare?

isakare,
är den som lade in inlägg nummer 9, precis ovanför mitt inlägg nr 10.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.