Ovation,
Det är redan nämnt i inlägg Nr 18 att kolla så filter inte igensatt på radiatorvattnet. Det blir därför ingen stående ovation för ditt inlägg, tyvärr. Trådstartaren vet redan om det. Men om trådstartaren hittar något filter är en annan sak.

Redigerat:
O
A Arnodt skrev:
Ovation,
Det är redan nämnt i inlägg Nr 18 att kolla så filter inte igensatt på radiatorvattnet. Trådstartaren vet redan om det.
Då bra, en av få gånger

Jag tycker att systemets temperatur har inget med saken att göra.
Uppenbart kanske det jag skriver men om det är bara en slinga så är det ett flödes problem. Så nåt är antingen strypt för mycket eller det är stop på grund av skit eller fel konstruktion. Hur du beskriver det låter det som om det kan vara nånting med renovering att göra och om det var rörmokare som gjorde låter det som de vill bortse från ansvaret eftersom de kommer behöva göra om det som är döljd bakom väggen.

• Gilla
Johan Berup
  • Laddar…
O
A Arnodt skrev:
Ovation,
Det är redan nämnt i inlägg Nr 18 att kolla så filter inte igensatt på radiatorvattnet. Det blir därför ingen stående ovation för ditt inlägg, tyvärr. Trådstartaren vet redan om det. Men om trådstartaren hittar något filter är en annan sak.
Tomten kom tidigt i år..

A Arnodt skrev:
Ovation,
Hej

Eftersom filtret och pumpen sitter i en samfällighetslokal så är svaret på det nej. Om det inte finns filter någon annanstans? Hur ser ett filter ut?

Redigerat:
O
Du har ett filter nånstans i din värme central.
Vet inga sekundärväxlare som inte byggs med filter

A Arnodt skrev:
Troligen ser filter på radiatorvattenledningen ut så här:
[länk]

Det går att söka med lämpligt sökord med sökmotorn startpage.com på internet. Och du finner.
Nej, nån sån har jag tyvärr inte. Bara de två jag redan fotat. Det övre locket leder till en justeringsskruv, det var där jag stängde av de olika flödena för att kontrollera flödet i den kalla slingan. Men vad gör de undre skruvarna? Jag försökte lossa en för ett tag sen men fick då en spray av smutsigt vatten som jag snabbt skruvade tillbaka... Rörkopplingar och ventiler under panna, papper för läckage, övre lock märkt 'NR 7'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

O Ovation skrev:
Du har ett filter nånstans i din värme central.
Vet inga sekundärväxlare som inte byggs med filter
Jag förstår, men som sagt, jag har inte tillgång till det flitret. I så fall så sitter det ju på huvudledningen. Det kan vara en del av förklaringen men inte varför det bara flödar 28 liter / h i den nedre kalla slingan.

Var det rörmokare som var med på renoveringen och kopplade in handukstorkan?
Om det fungerade innan dess bör de lösa det själva eller hur?
Det ska gå på garanti.

Bedrup,
Om du vill medverka till att lösa ditt värmeproblem, kan du som redan nämnt, mäta ytterdiameter(mm) på rörledningarna till varje radiator och även på handdukstorken i "kalla slingan". Med avsikt för att kontrollera så inte alltför klent rör monterats. Jämför med rörledningsdiametrarna på "varma slingorna".
Foton, är också bra som redan nämnts, på din "central" och på handdukstork och på en radiator i kalla slingan. Bättre med bilder på ca 2 meters avstånd så helheten syns + ett foto litet närmare.

Om det finns något smutsfilter på rörledningen sitter det givetvis på ett sådant ställe så det är åtkomligt för rensning.

Men snabbast för dig är om du kontaktar en rörmokare som kommer tittar hos dig(och då inte den person som kopplat i ditt badrum). En yrkesman ska kunna hjälpa dig. Det kostar mindre om ni kan vänta tills på måndag.
Du måste göra så rörmokaren då får tillgång till fjärrvärmecentralen för att inspektera hur det ser ut där.

• Gilla
Ovation
  • Laddar…
O
Johan Berup Johan Berup skrev:
Nej, nån sån har jag tyvärr inte. Bara de två jag redan fotat. Det övre locket leder till en justeringsskruv, det var där jag stängde av de olika flödena för att kontrollera flödet i den kalla slingan. Men vad gör de undre skruvarna? Jag försökte lossa en för ett tag sen men fick då en spray av smutsigt vatten som jag snabbt skruvade tillbaka... [bild]
Om du har ett konstaterat dåligt flöde i ena slingan så tyder det på ett för högt tryckfall i den slingan som ej fungerar.

De nedre "muttrarna är avtappningar"
De är til för att släppa ut vattnet vid ingrepp.

Det är de övre locken som avstängningen sitter i, den som saknar lock.
Detta bör du skruva på för att undvika eventuellt läckage.

O
Om du inte har en växlare/panna i din bostad så kanske felet inte ens finns i din lägenhet och då är det BRF som får fixa.
Finns ingen Värme central i din bostad så kan det vara grannen som lekt röris och påverkat balansen i systemet.
Har man gemensamt värmesystem så är det ingen bra idé att pilla med rörsystemet eller bygga om utan översikt hur detta påverkar andra.
Det är som sagt kanske fel på installationen hos dig. Då bör du kontakta den som gjort ingreppet och kolla med dem.
Är det ett mindre ingrepp som du beställt själv av dem och felet ligger i att du inte haft koll på systemuppbugnaden så är det rimligt att du betalar för lösningen.
Är alla fakta redovisade till entreprenören och denna gjort fel eller misslyckats med driftsättning så är det självklart en garanti.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.