Hej!

hur ökar man trycket i expansionskärlet på en evc 240?
Har tappat bort manualen så kan inte titta själv.

tacksam för svar då den just nu ligger på 0,3 bar

har för mig att 0,5 är minimum.

Går det inte att hitta bruksanvisningen på internet, menar du?

J Josth skrev:
Påfyllningsventilen ska sitta precis där kallvattenanslutningen är under pannan aningen till vänster om mitten. Manual [länk]
J Josth skrev:
Påfyllningsventilen ska sitta precis där kallvattenanslutningen är under pannan aningen till vänster om mitten. Manual [länk]

Antar att det är bara att vrida på denna? Tills rätt tryck är uppnått?
Har precis fått tillgång till detta hus och skall precis sätta i gång värmen.

Om värmeanläggningen stått avstängd då är vattnet i värmesystemet kallt. När du sedan börjar värma upp det vattnet då stiger trycket då vattnet utvidgas av värmen och trycket ökar. Du kanske inte behöver fylla på? Men klart inget jättejobb att fylla på vatten. Eventuellt överskottsvatten kommer att spottas ut via säkerhetsventilen då vattnet värms upp.

A Arnodt skrev:
Om värmeanläggningen stått avstängd då är vattnet i värmesystemet kallt. När du sedan börjar värma upp det vattnet då stiger trycket då vattnet utvidgas av värmen och trycket ökar. Du kanske inte behöver fylla på? Men klart inget jättejobb att fylla på vatten. Eventuellt överskottsvatten kommer att spottas ut via säkerhetsventilen då vattnet värms upp.

Okej då väntar jag tills i morgon innan jag gör något mer än att startar allt och hoppas att trycket ökar med värmen. tack för bra o snabba svar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.