Hej gott folk!

Jag har köpt ett hus nyligen som är
byggd -43
Uppvärmning är vattenburen genom oljepanna.
Har lyckats lufta elementerna i källaren så dessa är igång, men på entréplan får jag ingen värme.
Har luftat alla 6 elementer på entréplan, så nu kommer det bara vatten.
Men får ändå inte upp temperatur i dessa element.
Trycket i systemet är 1.5 bar.
Kan tillägga att dessa varit avstängda minst 1 år.
Nån som har nån idé varför värmen inte kommer?

Mvh
En nybörjare

• Vattenburen oljepanna i källare med synliga rör och mätare, används för husuppvärmning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en etikett på en oljepanna från EXO-verken i Kalmar, med tekniska specifikationer och kontrollinställningar.
    Skapa konto
  • Wow
Oljepannor & Oljebrännare
  • Laddar…
Har du haft av termostaten och sett att ”piggen” kan röra sig fritt? Den fastnar ibland intryckt efter en sommar utan värmebehov och då öppnar den aldrig.

edit: på radiatorerna alltså.

• Gilla
nabil
  • Laddar…
Är det den lilla nålen som pilen pekar mot du menar?

• Värmeelementventil med en liten nål som en röd pil pekar mot.
    Skapa konto
Ja

• Gilla
nabil
  • Laddar…
Jag skruvade loss hela skruven (l mässing) som piggen sitter i och juckade loss dom på samtliga element.
Sen sitter det en fjädrande ventil på insidan som jag tryckte på med en mejsel och då spruta det fisljummet vatten.

Skruvat ihop allt, men får ingen värme ändå.
Ska man fortsätta blöda varje element tills varmvatten kommer eller är det lönlöst?

Vilken hastighet bör cirkulations pumpen vara på, min står på läge 2 av 3?

Får du upp någon värme i pannan? Finns det värme i några andra element?
Blir rören kring pannan varma?
Går cirkulationspumpen? Det brukar finnas ett litet lock på cirkulationspumpen man kan lossa. Bakom den ser man pumpaxeln med ett litet spår i. Den ska snurra, annars behöver den kanske roteras igång om den har kärvat under stilleståndet:
Edit: såg att du hade värme i källaren, men det kanske räcker med självcirkulationen för att de ska bli varma.

Cirkulationspumpen roterar, den e så gott som ny.
Kanske skulle ställa den på steg 3 och se om det gjort nån skillnad imorgon när man vaknar

Som sagt elementerna I källaren öser på bra med värme.

Som tur finns det en luftvärmepump så man klarar sig utan elementerna på entréplan, men vore jäkligt gott å få igång elementerna!

kulle
Kanske finns nån avstängning till övre plan som tidigare ägare satt in, eftersom du har luftvärmepump där uppe så värmer kanske pannan bara källaren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.