Byggahus.se
Hejsan!

Efter inflytt i nya huset började termostaterna till elementen trilla sönder en efter en. Jag skulle vilja sätta dig nya termostater istället, men förstår inte riktigt hur. Termostaterna från Biltema passade ju såklart inte... hur hittar jag rätt typ av termostat?

Tack!
 
  • Målad radiatorventil utan termostat med synligt ventilstift och rörfäste.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en demonterad termostatventil, visar märkningen och den interna mekanismen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en gammal, sliten termostat inställd på grad 3 med texten "THERMO STAT".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J john.h skrev:
Du mäter där den klämmer åt, jag tror att det är denna du ska ha :) : [länk]
Tack! Det ser rätt ut när jag mäter :) Har beställt nya termostater och håller tummarna att jag får rätt på det!
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
O
Byt radiator ventil. Den du har är då gammal så den funkar dåligt med ny termostat
 
O Ovation skrev:
Byt radiator ventil. Den du har är då gammal så den funkar dåligt med ny termostat
Ventilerna känns inte tröga. Men du tänker att de bör bytas ändå?
 
O
Ja för den är 30-40år gammal.
 
Varför byta ventilen om den fortfarande fungerar? Jag hade samma sorts termostater. Jag bytte termostaterna, men bytte inte ventilerna i mina radiatorer, för c: a 10- 15 år sedan. Allt fungerar bra ännu i mitt hus, som är byggt 1978 !
 
O
Just för att det ej går att veta hur länge och hur bra ventilen fungerar.
Vissa ventiler fungerar säkert, men jag törs garantera att det kommer bli problem med krävande ventiler inom kort.
Lägg ut 250kr och slipp bekymmer och huvudbry nästa höst..
 
O Ovation skrev:
Just för att det ej går att veta hur länge och hur bra ventilen fungerar.
Vissa ventiler fungerar säkert, men jag törs garantera att det kommer bli problem med krävande ventiler inom kort.
Lägg ut 250kr och slipp bekymmer och huvudbry nästa höst..
Så kan man ju tänka, men man kan också tänka " Det fixar jag när/om det blir problem".
 
  • Gilla
PsychWard och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.