Hej!
Har en gammal Egor Duplomat-panna från som troligtvis är c:a 40 år gammal men tuffar på skapligt med en PX21-pelletsbrännare. Eftersom det är manuell shunt och elementen saknar termostater så är det ett himla pyssel med att ställa rätt värme. Går det att sätta automatisk shuntstyrning på denna gamla panna och är det isf nåt jag kan göra själv?
Jag hade först tänkt byta ut rasket mot LVVP eller bergvärme men det är en väldigt stor investering i ett litet hus värt 250.000 och jag vet inte hur länge jag ska bo kvar.
Har en gammal Egor Duplomat-panna från som troligtvis är c:a 40 år gammal men tuffar på skapligt med en PX21-pelletsbrännare. Eftersom det är manuell shunt och elementen saknar termostater så är det ett himla pyssel med att ställa rätt värme. Går det att sätta automatisk shuntstyrning på denna gamla panna och är det isf nåt jag kan göra själv?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade först tänkt byta ut rasket mot LVVP eller bergvärme men det är en väldigt stor investering i ett litet hus värt 250.000 och jag vet inte hur länge jag ska bo kvar.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Allt går men det kostar olika. Varför inte en eller två llvp?
Tack gör svar. Jag läste nånstans, kanske här på forumet, att det är bättre att shunta ut rätt temperatur istället för att använda termostater. Att det skulle vara effektivare på något sätt. Dessutom tycker jag att de slottsventiler som sitter nu är fina.
Har sett att det finns system att köpa för c:a 2-3000kr vilket jag kan tänka mig slänga ut men vet ju inte vad som passar. Men om en röris ska installera så blir det ju minst det tredubbla.
Jag har även en Något äldre LVP men gillar att hålla murstocken varm och är inte så förtjust i ljudet den gör.
Har sett att det finns system att köpa för c:a 2-3000kr vilket jag kan tänka mig slänga ut men vet ju inte vad som passar. Men om en röris ska installera så blir det ju minst det tredubbla.
Jag har även en Något äldre LVP men gillar att hålla murstocken varm och är inte så förtjust i ljudet den gör.
Ett reglersystem i sin enklaste form kostar ~2.500:- och du kan montera det själv.
https://www.rinkabyror.se/artiklar/varmepannor-och-tillbehor/reglersystem-2/esbe-reglersystem/
Ett reglersystem är grunden för god komfort & värmeekonomi.
Termostatventiler är inte till för att reglera temperaturen utan till för att ta bort övertemperaturer (snart är kakafonin från experterna igång). Termostatventiler sätts med fördel in i de rum som riskerar övertemp pga solinstrålning eller annat.
https://www.rinkabyror.se/artiklar/varmepannor-och-tillbehor/reglersystem-2/esbe-reglersystem/
Ett reglersystem är grunden för god komfort & värmeekonomi.
Termostatventiler är inte till för att reglera temperaturen utan till för att ta bort övertemperaturer (snart är kakafonin från experterna igång). Termostatventiler sätts med fördel in i de rum som riskerar övertemp pga solinstrålning eller annat.
Den monteras på din shunt, som har en ESBE-shunt av bilden att döma.
Tala om vad du har för panna när du beställer den.
I princip så tar du bort shuntratten och lossar på 2 av bultarna som håller shuntlocket på plats, och skruvar dit de nya sakerna.
Tala om vad du har för panna när du beställer den.
I princip så tar du bort shuntratten och lossar på 2 av bultarna som håller shuntlocket på plats, och skruvar dit de nya sakerna.
Går det att plocka bort plåten?T Trrttsch skrev:
Baksidan på ventilhuset på shunten borde det står serienummer typ 3MG om det är Esbe.
Om du får bort plåtan kunde du kolla med en spegel.
Jag har shuntautomat hemma och är jätte nöjd med den.
Om det är en 3MG så går det även att byte insats och packningar om den är segt vid vridning.
Imorgon tog visst längre tid än väntat.
Nu äntligen har jag skruvat upp plåten. Det enda nummer jag hittar är LB25 och när jag googlar på det hittar jag inget alls. Jag får helt enkelt kontakta dem och se vad de säger.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara