O
Ovation: Och tryck ärade anordningar över 1000barliter ska besiktas
3 svar · 1,1k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Kranen för att fylla på vatten i värmesystemet brukar vara svart, kort och vinklad ca 45° mot röret. Ganska sällan skyltad med vad det är. Om du har två våningar plus källare ska du ha ca 1,3 bar i systemet.
14 svar · 4,1k läst
·
J
Jodåsatteh: Hittade nu att systemet heter Ispinnen, inte istapp.. :)
1 svar · 1,4k läst
Vedspisen
Vedspisen: Någon som vet vad skillnaden är på LK-Systems universalrör kvalitetsklass PE-Xa och kvalitetsklass PE-RT II? Ska användas till att koppla ihop golvvärme och element radiatorer.
0 svar · 693 läst
E
Ernfrid: [citat] Jag har ett radiator koppel med en ventil för termostat, i övre delen som du frågade om.
7 svar · 4,1k läst
·
H
hapazard: [citat] Dra dubbel slinga, värmeavledningen är iaf många gånger bättre för slinga liggande i koppar i luft än ingjuten i golv.
4 svar · 1,5k läst
Immobil
Immobil: [citat] Jag menade att avfuktaren skulle stå i maskinhallen! Avfuktare där och pumpens ute del ute. Man hör på namnet var den ska placeras. :cool:
11 svar · 1,8k läst
Hobbyfixaren10
Hobbyfixaren10: Ok det låter lite för avancerat för en amatör. Jag får nog titta efter en annan fläkt. Det går en 50m fyrledad kabel från centralen.
3 svar · 1,1k läst
·
F
fuselage: Ok. Då pillar jag inte mer på den nu och hoppas den klarar sig en stund till med andra ord.Tack för svaren!
4 svar · 2,6k läst
·
J
jonaserik: Jepp som synes så är det tydligen 2 stegs , tekniken går framåt :D
8 svar · 2,8k läst
·
Chrissofsweden
Chrissofsweden: [citat] Nja, har du den inställningen så lär du inte få mycket till hjälp. De är ju ideella bostadsrättsägare i föreningens styrelse. Sannolikt vill de jobba med de grova penseldragen som berör föreningens alla medlemmar. Gå med vetja, du kanske kan bidra massor :-)
16 svar · 2,7k läst
J
johannes2k: [citat] Tack, ska kolla detta!
4 svar · 8,0k läst
·
P
Anonymiserad 255302: Ok, tack. Då gör jag inget extra från början utan ser hur vi upplever det.
4 svar · 2,7k läst
nino
nino: Bergvärme har jag Tack för tipset, ska kontakta dom
4 svar · 1,9k läst
N
Nisse1998: Har bytt rumsgivare från wirsbo till ersättare uponor. Har bytt i andra rum som fungerar. Men färgen på kablarna i detta rum skiljer sig. Kopplade in den nya med ström på !! Lampan blinkar rött ca: var 15:e sekund. Uponor cosy [bild]
0 svar · 1,4k läst
·
J
jonaserik: Jepp det går att testa så. Titta noga på innehållet i donet, det är av plast och ger sig vid motstånd. Fabrikat på något defekt don är bra.
1 svar · 755 läst
Minarelli
Minarelli: OK! Då förstår jag! Tackar!
7 svar · 2,0k läst
G
Grillchops: Tänkte dra igång med projektet att bygga in kaminen med kalciumsilikatskivor. Läser mig till i Conturas manual att konvektionsluften ska vara 600 cm2 in och lika mycket ut. Ringde Contura som tyckte att det ska vara så om det står så i manualen. Problem nummer 1: det kommer ju vara en jäkla massa galler på kaminen, finns ju knappt några ventilationsgaller som är så stora, och när de
0 svar · 1,7k läst
Dvillan
Dvillan: [citat] Det funkar ju också men roligare med kamera :D
4 svar · 3,0k läst
·
Bjerke88
Bjerke88: Ja. I förra veckan va här en rörmockare och luftade och körde pumpen på max och höll på. Och det verkar ha hjälpt.
13 svar · 4,8k läst
F
fremag: Rörmokaren kommer förbi i morrn o kopplar om. Sa att det inte är något som går sönder men att funktionen ju inte blir rätt.
1 svar · 1,3k läst
·
A
Andwe14: [citat] Med aktiva termostater menar du att max 30% av radiatorerna får stå på mindre än 9. Och resterande ska stå på max då?
5 svar · 6,0k läst
V
villasuperstar: Tänkte bara lägga in ett sista svar för att avslöja det rafflande slutet på denna historia! I somras fick vi ett par LP-larm från bergvärmepumpen men eftersom det var med så långa intervaller mellan gångerna gjorde vi inget åt det då. När det blev kallare ute återkom det oftare och samtidigt rann det rejält i elementen. Vi tog därför in en tekniker som undersökte pumpen och
20 svar · 5,0k läst
·
S
Slirkan: Kanon! Ja det var fortfarande varmt igår i ena slangen och svalare i den andra. Och då går ca 3 radiatorer på max, 3st går på halvfart och CP är på 2:ans läget på en skala från 1-3, så det kanske löste problemet att köra på max igår, så hoppas att jag har flöde nu Tack så mycket för all hjälp! Kommer att återkomma med mer i andra trådar om mycket annat!
55 svar · 7,5k läst
·
Demmpa
Demmpa: Någon av följande tre, beroende på kopplingsstorlek. https://www.rinkabyror.se/artikel/propp-med-mutter-for-15r/ https://beta.ahlsell.se/10/varme--sanitet/varme/radiatorventiler-och-koppel/kopplingsdetaljer/4820210/#
1 svar · 1,1k läst
·
M
MagHam: En anledning till att ha två olika kretsar är att man har radiatorer och golvvärme blandat (vilket jag har). Då får värmepumpen gå mot radiatorerna - och golvvärmen har en separat shuntgrupp.
3 svar · 2,2k läst
Demmpa
Demmpa: Elpanna kördes nog oftast/alltid som högtemperatursystem (80°-60° (fram-retur)), medan värmepump är lågtemperatursystem (55°-45°, eller lägre). Lågtemperatursystem kom någon gång på 80-talet (vad jag fått fram när jag sökt på nätet).
4 svar · 2,7k läst
·
J
jonaserik: [citat] Går den kabeln/sladden till en pump så sätt i den i ett vägguttag och se vad som händer händer inget mer än att pumpen startar, känn på röret/en om det kommer värme då efter start. Ett foto på hur det ser är bra, gärna lite på avstånd så syns i sin helhet med rör/kopplingar/ värmekälla. Vad värmer du med
43 svar · 8,1k läst
·
M
Magnus_Andersson: Tack, det är det nog. Termostaten sitter fast med något som liknar slangklämma!
3 svar · 1,1k läst
·
J
Jaif: Helt öppen måste den inte vara, men exakt hur mycket du kan strypa den kan jag inte svara på. Leverantören av din fjärrvärmecentral kan kanske svara på det?
8 svar · 2,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.