Två termostater i husets övervåning "trycker inte in" termostatventilens lilla stift på ett korrekt sätt. Glödhet radiator i ena rummet. Iskall i det andra. Klart okul under vinterhelger. Uppfann därför en nödlösning. Jag lossade termostaterna och förvissade mig om att själva stiften kunde röra sig och inte hade fastnat. Sågade till en 4 cm lång bit plattjärn och borrade en grund fördjupning (således inte ett hål) mitt på järnbiten. Satte fördjupningen rakt över stiftets yttre ände samt drog en lång slangklämma runt plattjärnsbit och ventilhus. Genom att dra åt slangklämmans skruv lagom hårt går det nu att hjälpligt justera radiatorvärmen. Medges att konstruktionens design inte är den estetiskt bästa. Ser lite råball ut. Men vad gör man i akutlägen under helger, då ingen hjälp finns att få? Följdfråga: Kan man på något sätt justera termostaterna så att dessa åter trycker in/släpper ut ventilstiften på ett korrekt sätt? Kanske kan man som lite händig - men glad - amatör fördjupa alternativt bygga på den lilla "tryckplattan" i termostatdelen, som ligger an mot stiftet i ventilen och styr flödet?:D

T tergo skrev:
kan vara packboxen som spökar
man kan prova slå lite med skaftet på en skruvmejsel runt packboxen har man tur så det släpper i packboxen

ca 50 sekunder in i filmen Sådan løsner du en termostatventil - YouTube
Tack Tergo! Ska hamra lite på packboxen, såsom du föreslår. Vill emellertid först avvakta och se om flödet genom ventilen kommer igång, sedan jag tagit loss termostatdelen och dragit stiftet utåt. Försöker ringa in felen systematiskt. Man drar sig för att tappa ur systemet och byta radiatorventil under den här årstiden, vilket eljest torde vara det mest rationella. I någon skrotlåda har jag säkert de gamla manuella radiatorventilerna kvar. Ser i annonser att sådana i upputsat skick numera säljs för hutlösa priser som "slottsventiler". Nytillverkas visst också.:)

Hej igen Tergo, undrens tid är törhända inte helt förbi. Sakta blir den tidigare iskalla radiatorn - om inte varm - så dock ljummen. Jag följer nu upp med ditt råd att knacka med en liten hammare på packboxen för att se se, om detta ökar flödet ytterligare. Om jag inte kommer på något knep, som ökar termostatens tryck på metallstiftet, återstår föga annat än att använda min inledningsvis beskrivna "nödlösning" med slangklämma och metallbit, så länge vintern varar.:worried:

• Gilla
tergo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.