Hej vänner.

Jag har noll koll. Vi köpte vårat första hus förra hösten. Det finns bergvärme och allt fungerar förutom att vi skulle behöva lufta ett element. Men jag har förståt det som att man måste ha ett speciellt tryck i expansionskärlet? Jag har kollat vårat och trycket är runt 0.2-0.03.

Om jag har förstått allt rätt så bör det ligga på 0.5-1.0? Om jag nu luftar elementet så kommer trycker sjunka va?

Jag hittar inget vred där jag kan fylla på mer vätska. Hur går jag då?
Jag bifogar en bild. Är det vredet till höger jag ska vrida på för att fylla på vätska i expansionskärlet?

VVS-installation med rör, röd expansionskärl och tryckmätare i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Wow
Oljepannor & Oljebrännare
  • Laddar…
Lite svårt att se men det ser ut som om det sitter en ventil ovanför rökgången från pannan ventilen är svart. Är röret som går nedåt kopplat till ett kopparrör som sedan går upp mot expansionskärlet?

Du har en röd vattenventil också.. om du tar en bild så man ser rören på den röda och svarta ventilen så är det enklare att se vilken som gör vad.

Det man ser ovandelen på är en olje-/vedpanna.

Gissar följande:
Värmesystem med märkta ventiler, expansionskärl, rör och tryckmätare i en pannrumsmiljö.
Skapa konto

1: Avstängning VV från oljepannan.
2: Avstängning KV till VVB i oljepannan & till ???.
3: 4: Avstängning KV till/från ???
5: Säkerhetsventil för ???
6: ???

Du behöver ta många fler bilder, bla på värmepumpen, även i olika vinklar. Hinken på pannan skymmer en del.
Påfyllningen behöver inte sitta på ledningen till expansionskärlet utan någonstans på värmesystemet.

Edit: gissade troligen fel på de flesta ventiler.

Redigerat:
Den liknar en gammal påfyllningsventil den jag ringat in å går den till röret som sitter ihop med expansionskärl så är det den

• Värmesystem med rör, expansionskärl i rött, och en utringad påfyllningsventil.
    Skapa konto
Bifogar 2 bilder till Värmesystem i källare med pannor, rör, cirkulationspump och expansionskärl.
Skapa konto
Detaljerad bild på installation med rör och en väggmonterad värmepanna.
Skapa konto

V Vector skrev:
Den liknar en gammal påfyllningsventil den jag ringat in å går den till röret som sitter ihop med expansionskärl så är det den
Den går tyvärr inte till expansionskärlet

Ser det på bilden nu men om det röret går in i panna längre ner så är det fortfarande påfyllningen men man ser en ventil till på det röret så man måste kanske se om man måste öppna båda för att fylla på

S Soundborn skrev:
Den går tyvärr inte till expansionskärlet
Påfyllningen behöver inte nödvändigtvis gå till kärlet. Den kan sitta vart som helst där det passar att sätta ett rör mellan tappvattnet och värmesystemet.
Så du får följa tappvattenrören och värmerören och se vart det finns en förbindelse mellan dom.

Vad är det som jag ringat in med gult? Jag skulle ändå kolla om den svarta som vi pratade om först är den aktuella ventilen såvida inte den den jag ringat in är rätt

VVS-installation med rör och ventiler, gult markerat område på ett rör.
Skapa konto

@Ludde Jakobsson om du tittar på andra bilden i det inlägget så ser du att det är en vinkelkoppling du ringat in.
Vinkelkoppling markerad på kopparrör ovanför termostat visande 22°C.
Skapa konto

Jag har ingen aning om vart jag faktiskt fyller på. Verkar ju jättekomplicerat det här.

Kanske ska ringa hit firman som installerade bergvärmen från början?

Öppna ventilen som är inringad i #4
Du får vrida många varv innan den sakta öppnar. Det är en påfyllningsventil. Jag har exat en sådan och man måste vrida flera varv innan den sakta öppnar.
Som tidigare skrivits, den behöver inte vara kopplad till expansionskärlet, utan kan ansluta vart som helst till värmesystemet.

GoC GoC skrev:
Öppna ventilen som är inringad i #4
Du får vrida många varv innan den sakta öppnar. Det är en påfyllningsventil. Jag har exat en sådan och man måste vrida flera varv innan den sakta öppnar.
Som tidigare skrivits, den behöver inte vara kopplad till expansionskärlet, utan kan ansluta vart som helst till värmesystemet.

Ah okej perfekt!
Kommer trycket öka fort eller tar det tid?

Behöver jag vrida på röda ratten också?
Röret efter röda ratten är öppet. Alltså ett hål längtat ner, som att man skulle kunna tappa vatten ur det. Expansionskärl och rörledningar i ett värmesystem med en röd ratt och manometer, indikerande en fråga om vattenavtappning.

S Soundborn skrev:
Behöver jag vrida på röda ratten också?
Röret efter röda ratten är öppet. Alltså ett hål längtat ner, som att man skulle kunna tappa vatten ur det. [bild]
Hål!? Bild vore bra på det hela

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.