Hej! Har en elpanna från nibe som är från tidigt 00 tal!

har också gamla element från ca 40-50 talet.

pannan har 3 lägen och brukar alltid stå i läge 2 och håller då runt 40-45 grader.

men nu är det nåt som inte stämmer när det blivit kallare. Har ca 1.5 bar i tryck och vatten i systemet.
Men den lägger sig under 40 grader. Elementen är ljumna nästan kalla!

men när jag vrider upp den till 3e läget på vredet så kommer värmen men så fort jag slår ner igen så sjunker den sakta i temperatur igen.

är det pannan det är fel på eller nåt annat?
 
Kan ju vara så att det är vredet för olika effekt på elpatron, läge 1= 3kw. Läge 2= 6kw. Läge 3 = 9kw. Å är det kallt ute så kanske läge tre behövs för att hålla kåken varm...
 
  • Gilla
Byggherren9503
  • Laddar…
F
Lägg upp en bild på vad du har för panna så får du säkert detaljerade svar.
 
  • Gilla
Byggherren9503
  • Laddar…
Såhär ser pannan ut!
 
  • Värmepannans kontrollpanel med inställningsrattar, diagram över Sverige och mätare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F fredrik.johansson skrev:
Lägg upp en bild på vad du har för panna så får du säkert detaljerade svar.
 
  • Panel av värmepump med instruktioner, diagram, vred och mätare för temperatur och tryck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta den här manualen med en nypa salt: https://www.nibe.se/assets/documents/23739/331681-4.pdf
Den verkar vara till en elkassett några årsmodeller senare.
Men, läge 3 verkar vara ett "reservläge" där elpatronen går på 6 kW.
Jag skulle gissa att något av de lägre effektstegen gått sönder, det verkar vara 3+4+6 kW.
Men det behöver felsökas på plats för att veta.
 
  • Gilla
Byggherren9503
  • Laddar…
Kan också vara utegivaren som har gått sönder. Koppla lös i pannan och mät resistansten och jämför med givartabellen i manualen.
 
O
Börja med att ställa pannan på 2..
 
O
Ständig dag på automatiken.
 
O Ovation skrev:
Börja med att ställa pannan på 2..
De e ju de som slutat fungera...
B Jensan95 skrev:
pannan har 3 lägen och brukar alltid stå i läge 2 och håller då runt 40-45 grader.

men nu är det nåt som inte stämmer när det blivit kallare. Har ca 1.5 bar i tryck och vatten i systemet.
Men den lägger sig under 40 grader. Elementen är ljumna nästan kalla!
 
O
Du har inga tidprogram programmerade för att köra på automatik. Detta kan vara felet.
 
  • Gilla
Byggherren9503
  • Laddar…
O Ovation skrev:
Ständig dag på automatiken.
Den skulle jag däremot kunna rekommendera som prov.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.