Hej! Har en elpanna från nibe som är från tidigt 00 tal!
har också gamla element från ca 40-50 talet.
pannan har 3 lägen och brukar alltid stå i läge 2 och håller då runt 40-45 grader.
men nu är det nåt som inte stämmer när det blivit kallare. Har ca 1.5 bar i tryck och vatten i systemet.
Men den lägger sig under 40 grader. Elementen är ljumna nästan kalla!
men när jag vrider upp den till 3e läget på vredet så kommer värmen men så fort jag slår ner igen så sjunker den sakta i temperatur igen.
är det pannan det är fel på eller nåt annat?
har också gamla element från ca 40-50 talet.
pannan har 3 lägen och brukar alltid stå i läge 2 och håller då runt 40-45 grader.
men nu är det nåt som inte stämmer när det blivit kallare. Har ca 1.5 bar i tryck och vatten i systemet.
Men den lägger sig under 40 grader. Elementen är ljumna nästan kalla!
men när jag vrider upp den till 3e läget på vredet så kommer värmen men så fort jag slår ner igen så sjunker den sakta i temperatur igen.
är det pannan det är fel på eller nåt annat?
Ta den här manualen med en nypa salt: https://www.nibe.se/assets/documents/23739/331681-4.pdf
Den verkar vara till en elkassett några årsmodeller senare.
Men, läge 3 verkar vara ett "reservläge" där elpatronen går på 6 kW.
Jag skulle gissa att något av de lägre effektstegen gått sönder, det verkar vara 3+4+6 kW.
Men det behöver felsökas på plats för att veta.
Den verkar vara till en elkassett några årsmodeller senare.
Men, läge 3 verkar vara ett "reservläge" där elpatronen går på 6 kW.
Jag skulle gissa att något av de lägre effektstegen gått sönder, det verkar vara 3+4+6 kW.
Men det behöver felsökas på plats för att veta.
De e ju de som slutat fungera...O Ovation skrev:
B Jensan95 skrev:
Klicka här för att svara

