Hej,

sitter och fryser i den nya stugan i skogen, skulle behöva fylla på det vattenburna vedeldade systemet med glykol/vatten, men känner inte till denna typ av ventil (se bild). Någon som vet vad jag behöver för utrustning för att fylla på, och hur jag går tillväga?

Tusen tack på förhand.

/Fredrik

• En gammal rostig ventil ovanför en grön fångstbricka fylld med vatten i en stuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Avtappning av systemet kanske, går att koppla på en gardenakoppling 15 mm och pumpa in blandningen, det är en kikkran och det finns ett spår på spindeln, ska stå på tvären nu och stängd. den läcker lite med som synas, när du är klar med att fylla på så drar du till liiiite på bultarna som syns på överfallet och stänger, då blir det nog tätt och inte droppar.

• Gilla
freddesjunne
  • Laddar…
Ok. Så jag ska skruva av den yttersta ”bulten”, skruva på Gardena-kopplingen och sen vrida den översta fyrkantiga grejen 90 grader?

I så fall borde jag kunna använda en skruvdragar-driven pump för att fylla på, eller hur?

Har du EL i stugan, eller kommer det att vara självcirkulation på värmen, låter som ett skogstroll mitt i naturen.
Jepp , det kallas för hatt sexkanten där, den sitter extra tätning bara. du kan fylla med en pump och sladdlöst om du vill, sen är det så att har du ett öppet system( ett kärl på vinden ) eller ett exspansionskärl ( någon röd eller blå burk intill pannan )
Öppet så kommer det att rinna ut genom ett rör till en brunn i källaren om det finns någon sådan. med exspansionskärl så ska det finnas en manometer som visar trycket. Sen det viktigaste är det självtryck så måste ALL luft ut , annars kommer det inte att cirkulera samt att pannan kommer att koka vatten så mer syre kommer till som ska ut. bäst är då att avluftning sker direkt på pannan.

@jonaserik tack för att du tar dig tid. Jag har el i stugan men vattnet cirkulerar utan pump. Och där är ett kärl på vinden med vad som ser ut som ett rör genom taket som ”kokskydd” och ett som går längs med yttertaket och som mynnar ut i stupröret, gissar att detta är ett ”överflöds-skydd”. Inget tryck i systemet alltså såvitt jag vet, ingen manometer i sikte. Rostigt kärl monterat på träställning under vitmålad takbeklädnad, troligtvis en del av ett gammalt vattensystem.
Skapa konto
Gammal vedeldad köksspis med anslutna vattenkärl och rörinstallationer i en stuga.
Skapa konto

ha en kökspanna av äldre typ, har själv eldat i en sådan, då fyller du upp så det rinner i skvallerröret från vinden, se till at lufta bra , det är grova rör som går runt. Först upp mot tak och ner till elementen, fortsätter i golvnivå tillbaka till spisen, och ett varv till med vatten. Börja elda lite försiktigt och känn på röret över spisen, det ska bli ljummet först så det börjar stiga själv. och sen elda lite hårdare. Eldar du för hårt direkt så kommer pannan att koka, det gäller att hålla en jämn fyr och elementen kommer att bli stekheta efter kanske någon timma. Lycka till

• Gilla
freddesjunne
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
ha en kökspanna av äldre typ, har själv eldat i en sådan, då fyller du upp så det rinner i skvallerröret från vinden, se till at lufta bra , det är grova rör som går runt. Först upp mot tak och ner till elementen, fortsätter i golvnivå tillbaka till spisen, och ett varv till med vatten. Börja elda lite försiktigt och känn på röret över spisen, det ska bli ljummet först så det börjar stiga själv. och sen elda lite hårdare. Eldar du för hårt direkt så kommer pannan att koka, det gäller att hålla en jämn fyr och elementen kommer att bli stekheta efter kanske någon timma. Lycka till
@jonaserik, du är min hjälte nu.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.