5 254 läst ·
28 svar
5k läst
28 svar
Fylla på expansionskärlet.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Man öppnar påfyllningsventilen långsamt tills man hör att det börjar flöda. Tar kanske 5-10 s att öka trycket 0,5 bar när jag gör det.
Den röda ratten du beskriver skulle jag utan bild gissa är säkerhetsventilen som skyddar värmesystemet mot för högt tryck. Den ansluter till ett rör som mynnar öppet i pannrummet.
Den röda ratten du beskriver skulle jag utan bild gissa är säkerhetsventilen som skyddar värmesystemet mot för högt tryck. Den ansluter till ett rör som mynnar öppet i pannrummet.
Nej du vrider bara på den svarat ratten.S Soundborn skrev:
Du hör när vattnet börjar flöda.
Kolla på manometern vid expansionskärlet hur trycket ökar. Der går inte fort då den ventilen öppnar sakta.
Den röda ratten är säkerhetsventilen och den släpper ut vatten om du råkar fylla på för mycket.
Ok, ska prova imorgon.GoC skrev:
Röret efter röda ratten går in i pannan igen. Men det såg du kanske?
Nu har jag vridit ganska många varv och det enda som hände var att det började sipra vatten ur den. Hörde inget flöde av vatten och såg ingenting ändras på trycket på expansionskärlet.GoC skrev:
Är det verkligen den?
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Öppnade du den rödrattade ventilen, som sitter på samma rör som den svarta, men bredvid oljepannan samtidigt?S Soundborn skrev:
Klicka här för att svara