Ja alltså det är öppet.. Röret forsätter ingenstans. Det når ner till golvet och öppet i slutet precis som att man skulle kunna tappa vatten ur det.

Man öppnar påfyllningsventilen långsamt tills man hör att det börjar flöda. Tar kanske 5-10 s att öka trycket 0,5 bar när jag gör det.

Den röda ratten du beskriver skulle jag utan bild gissa är säkerhetsventilen som skyddar värmesystemet mot för högt tryck. Den ansluter till ett rör som mynnar öppet i pannrummet.

Jag hade fel.

Såhär ser det ut

Ett hörn av ett pannrum med en del av en grön värmepanna, kopparrör, en röd säkerhetsventil och en gammal elcentral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

AWS46
Står det något uppe på denna? Har nog en liknande. Står filling på min.

VVS-installation med rör och manometer markerad med en blå cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S Soundborn skrev:
Behöver jag vrida på röda ratten också?
Röret efter röda ratten är öppet. Alltså ett hål längtat ner, som att man skulle kunna tappa vatten ur det. [bild]
Nej du vrider bara på den svarat ratten.
Du hör när vattnet börjar flöda.
Kolla på manometern vid expansionskärlet hur trycket ökar. Der går inte fort då den ventilen öppnar sakta.
Den röda ratten är säkerhetsventilen och den släpper ut vatten om du råkar fylla på för mycket.

AWS46 Dagdrömmaren skrev:

[bild]
Det där är väl snarare en säkerhetsventil på varmvattnet

[bild]
Står ingenting där på.

GoC GoC skrev:
Kolla på manometern vid expansionskärlet hur trycket ökar. Der går inte fort då den ventilen öppnar sakta.
Den röda ratten är säkerhetsventilen och den släpper ut vatten om du råkar fylla på för mycket.
Ok, ska prova imorgon.
Röret efter röda ratten går in i pannan igen. Men det såg du kanske?

AWS46
S Soundborn skrev:
Står ingenting där på.
GoC har säkert rätt i att det är en säkerhetsventil.:rofl:

GoC GoC skrev:
Nu har jag vridit ganska många varv och det enda som hände var att det började sipra vatten ur den. Hörde inget flöde av vatten och såg ingenting ändras på trycket på expansionskärlet.

Är det verkligen den?

S Soundborn skrev:
Nu har jag vridit ganska många varv och det enda som hände var att det började sipra vatten ur den. Hörde inget flöde av vatten och såg ingenting ändras på trycket på expansionskärlet.

Är det verkligen den?
När du har hittat rätt ratt ska det inte sippra ut nåt vatten.

Den ratten släpper ut vatten snarare än fyller på.

S Soundborn skrev:

Är det verkligen den?
Öppnade du den rödrattade ventilen, som sitter på samma rör som den svarta, men bredvid oljepannan samtidigt?

Demmpa Demmpa skrev:
Öppnade du den rödrattade ventilen, som sitter på samma rör som den svarta, men bredvid oljepannan samtidigt?
Nej, den verkar sitta som berget. Går att vrida ett litet hack sen tar det stopp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.