4 907 läst ·
44 svar
5k läst
44 svar
Ojämn cirkulation, många kalla radiatorer
Total stigning på slingan är nog närmare tio meter då pumpen står cirka 2m under tvättstugan i höjd (i garaget). Trycket i expansionskärlet är strax under 1,5 bar.
Några fler radiatorer får nu viss värme men det är ju väldigt stor skillnad mellan de i källaren och de på vindsvåningen. Är det inte så att de i källaren behöver få ett strypt flöde? Alltså inte med termostat.
Hela systemet var helt nytt för två år sedan.
Några fler radiatorer får nu viss värme men det är ju väldigt stor skillnad mellan de i källaren och de på vindsvåningen. Är det inte så att de i källaren behöver få ett strypt flöde? Alltså inte med termostat.
Hela systemet var helt nytt för två år sedan.
Om det är helt nytt så kan ju de flesta radiatorerna stå ostrypta. Om du ska börjar strypa radiatorerna se till att cirkulationspumpen står på konstant varvtal och inte i auto. Sen kan du återgå till auto om du vill det.
Vad är det för radiatorer samt ventiler?
Vad är det för radiatorer samt ventiler?
Sen vet jag inte om det finns andra inställningar för cirkulationspumpen som kan ställa till det med flöden. Tex inställning för enbart radiatorer eller golvvärme eller båda.
@smurfen72 Är typ doktor i Nibe styr
Han kanske vet?
@smurfen72 Är typ doktor i Nibe styr
Ventiler...?TotalControl skrev:
Radiatorer är Thermopanel v4.
Ja då det är MMA koppel i dessa. Bökigt. Men är vägen du får gå om inte installatören har gjort någon förinställning.
Du har inga papper på projektet?
Du har inga papper på projektet?
Njae, inte utöver typ offerter och fakturering. Vi hade lite otur leverantörsmässigt och vi var väl inte superbra vänner med de som slutförde det hela när det hela rundades av... Vi har anlitat rätt många hantverkare genom åren men VVS-firmor verkar vara av ett eget slags virke...
Eller så har vi bara haft extrem otur.
Första firman försvann efter de orsakade en vattenläcka som totalförstörde vår tvättstuga. Gick under jorden direkt de blev meddelade om att det verkade läcka på osynlig plats där de gjort om kopplingar. Andra gick under jorden efter att bergvärmepumpen (men inga radiatorer eller dylikt) var på plats. Tredje tyckte de var färdiga i förtid och ville inte slutföra arbetet så det slutade med att vissa moment ströks osv och jag tror att de inte alls justerade in systemet osv men de blev så arga på oss (för att vi ville att de skulle följa vad vi avtalat, det kom regelräta hot från deras håll) att jag tänker inte kontakta dem igen.
Då vi antagligen relativt snart kommer byta till golvvärme på entréplan tycker jag inte det är supervärt att ta in en firma bara för att justera in systemet och installera en temperaturgivare (vilket jag också vill ha) utan då är det nog bättre jag gör det så gott jag kan själv så får vi fixa finliret sen. Får kolla var det går köpa verktyget i fråga
Första firman försvann efter de orsakade en vattenläcka som totalförstörde vår tvättstuga. Gick under jorden direkt de blev meddelade om att det verkade läcka på osynlig plats där de gjort om kopplingar. Andra gick under jorden efter att bergvärmepumpen (men inga radiatorer eller dylikt) var på plats. Tredje tyckte de var färdiga i förtid och ville inte slutföra arbetet så det slutade med att vissa moment ströks osv och jag tror att de inte alls justerade in systemet osv men de blev så arga på oss (för att vi ville att de skulle följa vad vi avtalat, det kom regelräta hot från deras håll) att jag tänker inte kontakta dem igen.
Då vi antagligen relativt snart kommer byta till golvvärme på entréplan tycker jag inte det är supervärt att ta in en firma bara för att justera in systemet och installera en temperaturgivare (vilket jag också vill ha) utan då är det nog bättre jag gör det så gott jag kan själv så får vi fixa finliret sen. Får kolla var det går köpa verktyget i fråga
Låter riktigt surt..
Dock så är det bäst att justera in systemet själv. Har märkt att det är få VVSare som kan justera värmesystem om det inte har papper från en konsult.Knappt då. De kan bara installera skiten på plats fysiskt.
Det fixar du.
Dock så är det bäst att justera in systemet själv. Har märkt att det är få VVSare som kan justera värmesystem om det inte har papper från en konsult.Knappt då. De kan bara installera skiten på plats fysiskt.
Det fixar du.
Skiter man i att beräkna och bara börjar från "närmast pumpen" och justerar till man har jämnvarma radiatorer i huset eller?TotalControl skrev:
Vad är det för storlek och typ av radiator?
Du kan tänka att de kallaste rummen ska ha mest flöde. Tex rum med mest angränsande ytterskal. Sen efter storlek.
Stora radiatorer ska ha mer flöde en små. Övervåning brukar ha mindra effektbehov än markplan.
Många köper IR picka och justerar efter temp. Det kanske är det enklaste så märker du om en radiator kortsluter. Dvs har för högt flöde igenom sig så returen är för varm.
Jag beräknade mitt system.
Du kan tänka att de kallaste rummen ska ha mest flöde. Tex rum med mest angränsande ytterskal. Sen efter storlek.
Stora radiatorer ska ha mer flöde en små. Övervåning brukar ha mindra effektbehov än markplan.
Många köper IR picka och justerar efter temp. Det kanske är det enklaste så märker du om en radiator kortsluter. Dvs har för högt flöde igenom sig så returen är för varm.
Jag beräknade mitt system.
Det är ju varierande storlekar beroende på hur mycket plats det finns, men det är Thermopanel V4, TP22. De flesta är 500mm höga och 1000 eller 1200 breda, men några är betydligt lägre (sitter under höga fönster) och ett i källaren är betydligt större (i stort rum och på vägg utan fönster).TotalControl skrev:
Vad är det för storlek och typ av radiator?
Du kan tänka att de kallaste rummen ska ha mest flöde. Tex rum med mest angränsande ytterskal. Sen efter storlek.
Stora radiatorer ska ha mer flöde en små. Övervåning brukar ha mindra effektbehov än markplan.
Många köper IR picka och justerar efter temp. Det kanske är det enklaste så märker du om en radiator kortsluter. Dvs har för högt flöde igenom sig så returen är för varm.
Jag beräknade mitt system.
ALLA radiatorer sitter på yttervägg. Och det där med flödet tror jag kommer visa sig lite lurigt, vi har väldigt mycket fönster i syd/väst på entréplan, så där är det kallast när det är kallt och blåsigt men blir direkt asvarmt om det är mycket solinstrålning. Idag är ju flödet av naturliga skäl högst i källaren, på nivån att det kortsluter om jag inte stryper med termostat vilket inte är hållbart. På vindsplan är det i princip inget flöde alls och blir lätt för kallt i allrummet där. Sovrummen får gärna vara svala men det ska ju vara valbart och inte pga för lågt flöde som idag.
Ska beställa den där fåniga skruven idag så jag har något att göra nästa vecka med.
Fick du ordning på värmen?
Klicka här för att svara