1 846 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Uppvärmning av källare i ett betonghus från -60 talets början.
Jag vill öka värmen i källaren.
Huset
Byggt 1962 på ca 80 kvm / plan, av armerad betong med tegel på utsidan. Således betonggolv betongväggar och betongtak i källaren. Nyinflyttad så vet inte så mycket om huset och han som bodde här innan dog så vi köpte det från ett dödsbo som inte kunde berätta nåt egentligen. Huset har tätskikt på källarens utsidan av okänd ålder. Så ingen fukt i källaren bara lite kallt.
Uppvärmning
Vattenburen värme med värmepump och ett element sk enkelelement i varje rum (källaren). Alltså inte så mycket värmebärande yta. På boplanet är det gamla hederliga flänselement eller vad de kan heta. Där är inga problem.
Mitt mål är att få upp värmen i källaren med minst 3 grader på billigaste och effektivaste sättet, på både lång och kort sikt, utan att öka värmen på boplanet nämnvärt.
Mina funderingar om vad som är bäst.
Sätta in några oljefyllda elelement för att ge de där sista graderna (tror jag egentligen inte på)
Byta ut befintliga gamla element från -62 till nya moderna med större värmeyta.
Koppla till flera element men låta de gamla vara kvar.
Koppla på en inomhusgivare som jag placerar i källaren och skruvar upp värmen i pannan några grader och skruva ner elementen på bostads delen lite.
.... eller nåt annat. Hur hade ni gjort?
Huset
Byggt 1962 på ca 80 kvm / plan, av armerad betong med tegel på utsidan. Således betonggolv betongväggar och betongtak i källaren. Nyinflyttad så vet inte så mycket om huset och han som bodde här innan dog så vi köpte det från ett dödsbo som inte kunde berätta nåt egentligen. Huset har tätskikt på källarens utsidan av okänd ålder. Så ingen fukt i källaren bara lite kallt.
Uppvärmning
Vattenburen värme med värmepump och ett element sk enkelelement i varje rum (källaren). Alltså inte så mycket värmebärande yta. På boplanet är det gamla hederliga flänselement eller vad de kan heta. Där är inga problem.
Mitt mål är att få upp värmen i källaren med minst 3 grader på billigaste och effektivaste sättet, på både lång och kort sikt, utan att öka värmen på boplanet nämnvärt.
Mina funderingar om vad som är bäst.
Sätta in några oljefyllda elelement för att ge de där sista graderna (tror jag egentligen inte på)
Byta ut befintliga gamla element från -62 till nya moderna med större värmeyta.
Koppla till flera element men låta de gamla vara kvar.
Koppla på en inomhusgivare som jag placerar i källaren och skruvar upp värmen i pannan några grader och skruva ner elementen på bostads delen lite.
.... eller nåt annat. Hur hade ni gjort?
Det är en IVT 290 A/W Elpanna som väl är reglercentralen.Demmpa skrev:
VP är IVT Optima 600 - 1100
Framledningstempen resp returtempen vet jag inte. Går säkert att trycka sig in på Elpannan för att få reda på men det vet jag (ännu) inte hur jag gör. Den släpper säkert bra med värme på boplanet eftersom jag har bra värme (många bra element) där. Däremot är det bara hälften av radiatorer i källaren som dessutom har avsevärt mindre värmebärande yta.
Fläktkonvektor kan va ett alternativ, med rätt placering kan de nog göra underverk i källare. Jag har funderingar på ett sådant i tvättstugan där det blir extra kallt pga fuktig tvätt hela tiden.
Klicka här för att svara