863 läst ·
3 svar
863 läst
3 svar
Välja ny golvvärmestyrning
Hej!
För några år sedan gick med reglercentral från Uponor sönder till golvvärmestyrningen. (Medföljde vid husbyggnation 2007). Jag valde då att justera in systemet manuellt och bara använda mig att pannans givare för att sköta värmen. Detta har faktiskt fungerat över förväntan bra.
Men så satt jag nu och funderade på om man inte skulle installera en ny styrning, något som kanske går att integrera bättre med smarta hem lösningar osv. Detta för att lättare kunna ställa värmen individuellt ifrån varje rum.
Vilket system ska man satsa på idag?
Såg att Uponor nu har något som heter Smatrix tex.
Tar tacksamt emot tips och hjälp!
För några år sedan gick med reglercentral från Uponor sönder till golvvärmestyrningen. (Medföljde vid husbyggnation 2007). Jag valde då att justera in systemet manuellt och bara använda mig att pannans givare för att sköta värmen. Detta har faktiskt fungerat över förväntan bra.
Men så satt jag nu och funderade på om man inte skulle installera en ny styrning, något som kanske går att integrera bättre med smarta hem lösningar osv. Detta för att lättare kunna ställa värmen individuellt ifrån varje rum.
Vilket system ska man satsa på idag?
Såg att Uponor nu har något som heter Smatrix tex.
Tar tacksamt emot tips och hjälp!
Om du nu har justerat in slingorna och få det att stämma bra med temperaturer ställ dig då frågan hur ofta du kommer att vilja ändra temperaturen i olika rum? Aldrig?
Själv har jag en gammal uponorcentral och en nyare smartrix. Fördelen med smartrixen är att den är självjusterande, jag har lämnat alla slingor fullt öpnna och den styr värmen mha thermostaterna.
Själv har jag en gammal uponorcentral och en nyare smartrix. Fördelen med smartrixen är att den är självjusterande, jag har lämnat alla slingor fullt öpnna och den styr värmen mha thermostaterna.
Det jag menar är att de allra flesta ställer in temperaturen en gång och ändrar den inte så mycket. Däremot kan det ju vara bra om man tillfälligt vill sänka temperaturen i sommarstugor och liknande. Men då skulle jag rekommendera att styra på värmepannan istället.depalma skrev:
Som sagt det fungerar bra över lag. Jag fick en display billigt när jag köpte mitt system där man kan ändra temperaturer och se hur varmt det är, kommer dock inte ihåg vad den heter just nu. Den kommunicerar över 868MHz och störde ut mitt hemautomationssystem (z-wave) och Verisures box till mina yale doorman lås. Alla styrenheter är placerade väldigt nära varandra i samma skåp. Jag vet inte hur pass mycket det påverkade, men jag har inte prioriterat att undersöka det närmare än så länge.
Klicka här för att svara