Som rubriken lyder så har även jag en kall handdukstork, men kommer tyvärr inte längre trots att jag lusläst forumet på liknande problem.

Vi renoverade badrummet(på andra våning) för ca 1 år sedan och valde då att sätta in ett nytt element samt en handdukstork. Båda går på radiatorsystemet (bergvärmepumpen står i källaren) samt att handdukstorken går att köra på en elpatron om man vill ha lite varma handdukar på sommaren.

Under året så har värmen i torken varit lite upp och ner när den är inkopplad på det vattenburna systemet. Ibland skållhet och ibland kall. Detta trots att övriga element är varma samt även röret som går upp till torken är varmt.

Just nu är det lite ljummet längst ner på handdukstorken(Alterna Scalda).

Jag har provat att lufta. Det pyser endast luft nån sekund men sen händer inget mer.
Jag har kollat att trycket är som det ska på expansionskärlet. Det är det.

Igår drog jag bort reglerventilen för att se om stiftet kärvar. Det går att trycka in ca 2-3 mm och den fjädrar ut lika mycket.
Däremot såg jag att själva reglerratten aldrig träffar stiftet?. Skruvar jag in ratten till max nuddar den knappt stiftet och skruvar jag ut den så är det ca 5 mm distans mellan ratten och stiftet.

Ska denna fjädra ut mer och är det det som är felet?

Tips på nästa åtgärd innan jag ringer rörmokarn?

MVH
 
  • Närbild på en handdukstorkens reglerventil med synligt stift och återfjädringsproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Anslutningsdetaljer för handdukstork med termostatventil och reglerratt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en problematisk reglerventil till en handdukstork med synligt stift.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta ram hammaren och knacka som en hackspett på kopplet, ventilkäglan kan ha kärvat lite och piggen ska troligtvis ut längre. Sen motionera piggen ca 20 ggr
 
Hej

Provade detta igår, men kanske inte tillräckligt.....
Den svarta plasten som håller vredet är i vägen för att jag ska komma åt stiftet för att "dra" lite :)
Kommer endast åt att trycka in det lite som sagt.

Går det att skruva bort ventilen och prova att leda upp den när den är loss?

Det sitter ballofixer på bägge rören lite längre ner så jag kan stänga av vattnet om jag vill. Antar att jag då kommer tömma torken helt på vatten och jag får sedan fylla upp igen om jag skruvar bort ventilen helt.

MVH
 
Har inte varit inne och skruvat i en sådan, men måste gå att ta ut delarna, då dom fått in dom tidigare, det med verktyg eller vet jag inte vad som behövs. Ta en bild närmare på kopplet, är nog kanske några pilar på det så det syns. Är det varmt på ett rör och kallt på det andra eller varma båda två.
 
Tillvattenröret är varmt hela vägen upp till kopplingen och returenen ät lite ljummet.
 
Testat att öka cirkulationspumpen till max, och sedan lufta?
 
Nej, det har jag inte gjort. Får kolla lite i manualen för pumpen hur man gör det och sen prova det då kanske.
Är en IVT bergvärmepump. Ca 10 år gammal.
 
R Rikthyveln skrev:
Tillvattenröret är varmt hela vägen upp till kopplingen och returenen ät lite ljummet.
Varmt fram kallt tillbaka, som jag sa ta ett foto närmare kopplingen så det syns ev.fabrikat och ev pilar på den. Annars får du inget bra svar här för åtgärd.
 
J jonaserik skrev:
Varmt fram kallt tillbaka, som jag sa ta ett foto närmare kopplingen så det syns ev.fabrikat och ev pilar på den. Annars får du inget bra svar här för åtgärd.
Är på jobbet så får ta bättre närbilder senare. Har bara en bild som är lite närmare.
Märket är Alterna.
 
  • Närvisning av kopparrör och monterade ventiler märkta VVB och Alterna i ett VVS-system.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en Alterna etthålsventil för handdukstorkar med prisinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns inget flöde till HT över kopplet , här finns kanske lite matnyttigt hur det ser i den https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/DOS/DOS_133_4806316.pdf

Edit: Om du stänger av med ballofixerna och tar loss kopplet så kan du nog blåsa i det för att känna om det flödet går rätt väg , ska vara mycket uppåt. Då kan du även se dom ledare ( vattenförningsfördelare ) som sitter i dn delen som är närmast HT
 
J jonaserik skrev:
Det finns inget flöde till HT över kopplet , här finns kanske lite matnyttigt hur det ser i den [länk]

Edit: Om du stänger av med ballofixerna och tar loss kopplet så kan du nog blåsa i det för att känna om det flödet går rätt väg , ska vara mycket uppåt. Då kan du även se dom ledare ( vattenförningsfördelare ) som sitter i dn delen som är närmast HT

Satt precis och kollade på dom manualerna också.
Hmmm, får nog kolla på dessa lite igen och se om jag blir nåt klokare.
Det borde det ju iaf varit rätt kopplat från början då det har varit varmt i det innan.
 
Kan vara skit i kopplet, eller så är det luft i HT , brukar vara någon avluftare på topp, stäng då av returen först så flödet trycker in och fylla på. och vänta några minuter innan luftning. det även sitta luft i returen. då stänger du tilloppet och väntar kanske 5 min så ev, luft kan stiga upp.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.