Hej!

Har inte använt fördelare tidigare och undrar om ni kan hjälpa mig så att jag kan komma vidare. Jag ska dra 32 mm Uponor pex upp på vinden för att därifrån dra en vidare till radiatorerna i varje rum ner genom taket. Min första tanke var att jag skulle koppla in 15 mm cu rören direkt till stammen på vinden men funderar på om det blir dumt med så många stora kopplingar.

Borde jag istället koppla in en fördelare på vinden? Jag har tittat på den på länken nedan men förstår inte hur de fungerar. Behöver man två fördelare, en för in och en för retur? Eller sitter det en retur på fördelaren redan? Utgångarna på fördelaren är 15 mm men behöver större dimension om jag ska koppla på flera radiatorer per slinga, funkar det lika bra att köra kopplingar för att komma upp i dimension?

Sista frågan, är det smart att göra så? Eller skulle ni kopplat in varje radiator direkt på 32 mm stammen? Ja kopplingarna blir dyrare men det blir ju mindre bökigt. Om jag ska köra med fördelare kommer jag ju ändå behöva köpa mer rör för varje slinga, annars hade jag ju bara kunnat dra stammen direkt till radiatorkopplingen eftersom stammen går längs husets längd och har nära till varje radiator.

https://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-fordelare-2/

Om alla radiatorer ändå ska till samma ställe så finns det ju en poäng med fördelare, annars är ju det vanliga att man ansluter till stammen (som blir mindre ju färre radiatorer det är kvar. (15 mm räcker till flera radiatorer, om det inte är galet långt) Nackdelen med stam är väl som du säger, kopplingar till plaströr är galet dyra

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.