Någon som känner igen problemet?
Vi har bott i huset i snart en månad och då vi inte haft något behov av värme i elementen så har vi inte riktigt reflekterat över det. Varmvattnet fungerar annars som det ska. Nu larmar pannan och enligt manualen säger följande:

Indikering
Röd
+
fjärde gul

Fel
Motor block-
erad

Driftstatus
Pumpen försö-
ker återstarta
med 1,5 sek
intervall

Åtgärd
Frigör motor/
pumphjul eller
vänta

Väntat har vi gjort... hur frigör vi motor/pumphjul?

Är det cirkulationspumpen som kärvat fast över sommaren? Kan sitta en liten mässingslucka mitt på den som man kan skruva ut och komma åt änden på motoraxeln med ett skruvspår i. Man kan kanske starta pumpen med en skruvmejsel om det lyckas.

Redigerat:
J Josth skrev:
Är det cirkulationspumpen som kärvat fast över sommaren? Kan sitta en liten mässingslucka mitt på den som man kan skruva åt och komma åt änden på motoraxeln med ett skruvspår i. Man kan kanske starta pumpen med en skruvmejsel om det lyckas.

Någon lucka har jag tyvärr inte hittat Cirkulationspump av märket Grundfos monterad på rör med synlig QR-kod och statuslampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
VVS-installation med rörkopplingar och en elektronisk enhet utan synlig lucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns ett litet hål i mitten på cirkulationspumpen. Kanske kan man sätta in en skruvmejsel där och vrida runt motoraxeln så den startar även om den kärvar?

J Josth skrev:
Finns ett litet hål i mitten på cirkulationspumpen. Kanske kan man sätta in en skruvmejsel där och vrida runt motoraxeln så den startar även om den kärvar?
Tack för hjälpen!
Hittade en video på youtube...

• Gilla
Josth
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.