Hej alla ni kunniga.
Vi har en gammal vattenvärmare som man hör står och droppar.
Har varit orolig att det ska vara nån läcka eller så men jag har kollat runt lite på forum och det verkar normalt, om jag inte fattar helt fel.
Det är röret som går ner i det grå röret som jag tror droppandet kommer ifrån. På golvet verkar det torrt iallafall. Är det ok, eller nåt jag behöver oroa mig för?
Sen så skulle vi stänga av vattnet med huvudkranen i somras när vi åkte iväg. Men vi kunde inte rubba kranarna. Sitter stenhårt. Vad gör man?
Skulle behöva stänga av snarast för vi har lite arbete att göra med vår utkastare.
Tacksam för hjälp
Mvh
Terese
Vi har en gammal vattenvärmare som man hör står och droppar.
Har varit orolig att det ska vara nån läcka eller så men jag har kollat runt lite på forum och det verkar normalt, om jag inte fattar helt fel.
Det är röret som går ner i det grå röret som jag tror droppandet kommer ifrån. På golvet verkar det torrt iallafall. Är det ok, eller nåt jag behöver oroa mig för?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen så skulle vi stänga av vattnet med huvudkranen i somras när vi åkte iväg. Men vi kunde inte rubba kranarna. Sitter stenhårt. Vad gör man?
Skulle behöva stänga av snarast för vi har lite arbete att göra med vår utkastare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tacksam för hjälp
Mvh
Terese
Säkerligen är det säkerthetsventilen som läcker/släpper ut tryck , används mycket VV och det vattnet värms och utvidgas så ska trycket ut. Går att byta enkelt., ska vara på 9 bar. Det med att stänga av vid mätaren, du kan se åt vilket håll som det ska vridas,( är klackar där ) dom kan ha kalkat igen invändigt normalt.. Prova med att knacka som en hackspett med en hammare på den blanka delen under vredet ( dom tål mycket så var inte rädd ) samtidigt som du provar att vrida.
Tack för svar. Jag ska testa detta .J jonaserik skrev:Säkerligen är det säkerthetsventilen som läcker/släpper ut tryck , används mycket VV och det vattnet värms och utvidgas så ska trycket ut. Går att byta enkelt., ska vara på 9 bar. Det med att stänga av vid mätaren, du kan se åt vilket håll som det ska vridas,( är klackar där ) dom kan ha kalkat igen invändigt normalt.. Prova med att knacka som en hackspett med en hammare på den blanka delen under vredet ( dom tål mycket så var inte rädd ) samtidigt som du provar att vrida.
Någon som hr testat med värmeflyttare?
dvs skjuta in varmluft från vardagsrum via en av ventilationskanaler?
Vi kör en enkel byggfläkt och det funkar bra men det drar sin el och tar tid att värma upp från noll.
inbillar mig att varmluft från huset ger en stabilare temp i uterummet.
tex om vi lämnar altandörr öppen så stabiliseras det till slut och det blir rätt behagligt i uterummet
dvs skjuta in varmluft från vardagsrum via en av ventilationskanaler?
Vi kör en enkel byggfläkt och det funkar bra men det drar sin el och tar tid att värma upp från noll.
inbillar mig att varmluft från huset ger en stabilare temp i uterummet.
tex om vi lämnar altandörr öppen så stabiliseras det till slut och det blir rätt behagligt i uterummet
Allting går utom barn som springer, det finns lika många lösningar som de finns någon som säger något på forumet . Ar förflytta värme med en fläkt går det med, men är liksom lite ineffektivt om inte den värmen är av högre art, vanligt rumstemp ger inte så mycket och tar lååång tid för att värme ett uterum. Väst är att kanske ha en fläkt och sedan kanske en gasolvärmare som ger stor effekt, för att få upp tempen vid speciella tillfällen och stänga av den när det är behaglig temp, inget för att konstanthålla tempen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden