Lagret har gått i fläkten, ska se om det går att byta alternativt beställa en ny fläkt.

Men jag lyckas inte få ur aggregatet ur golvet - hur svårt kan det vara?
(Notera att jag är en glad amatör ;)

Om jag tittar på enheten så ser det ut som att alltihop kommer ur golvet ihop.
Öppnat Legalett 5000T golvvärmesystem där en fläkt och dess komponenter visas, med gula pilar som pekar på fastsittande delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har lossat alla(?) skruvar men det sitter som berget vid de gula pilarna, men jag hittar inga fler skruvar?
Fläktenhet fast i golvet med synliga skruvar och gula pilar som indikerar svårigheter att lossa aggregatet.
Skapa konto

Systemet är ett Legalett 5000T om det har någon betydelse.
http://www.legalett.ca/FPSF-Radiant...it-IGV-5000-Technical-Specification-Sheet.pdf

Alla tips tas tacksamt emot!

/J

• Golvvärmeaggregat med specifikationsetikett inkapslat i golvet, med synliga skruvhål och en gul pil.
    Skapa konto
  • Fläktaggregat av märket ebm-papst med specifikationsetikett och skruvbefästningar.
    Skapa konto
  • Interiör av Legalett 5000T fläktenhet med synliga kablar och elektriska komponenter.
    Skapa konto
  • Bild på insidan av ett golvvärmesystems fläktaggregat med elektriska anslutningar och fastsittande skruvar som pekas ut med gula pilar.
    Skapa konto
L
Du får nog plocka ned allt för att komma åt på andra sidan som fläkten ska tas ut ifrån
går även att byta lager i den

• Gilla
Joacim Boive
  • Laddar…
Jo, precis! Det är det jag försöker.
Jag vill lyfta upp hela aggregatet, har lossat på alla skruvar i skissen. Meb det sitter iaf som berget!

Tips?

L
Någon stans finns det en öppning för att ta ut fläkten , annars är det vansinnigt om måste byte alltihop , kan inte tro det , jag har inte plockat med någon sådan , men kanske det kommer upp här ,har du konsulterat dom som säljer dom , dom måste veta hur ,

L
Kanske en massa fett som håller igen , brukar sitta rätt häftigt

L Liteavvarje skrev:
Kanske en massa fett som håller igen , brukar sitta rätt häftigt
Fett når väl inte till fläktbladet, måste ju sitta ett filter innan?

kulle
Skulle tro att den "klibbat fast" med tätningslisten, prova att ta i och dra ordentligt

• Gilla
Joacim Boive
  • Laddar…
L
A Andy78 skrev:
Fett når väl inte till fläktbladet, måste ju sitta ett filter innan?
Missuppfattade :confused: att det inte var en köksfläkt , men troligtvis kan det vara tätningen som sägs

Det är alltså en fläkt till vårt värmesystem i golvet.

Måste vara en jäkla stark list, men jag ska kika lite noggrannare efter eventuellt flera skruvar. Annars får jag bända och banka lite...

• Golvöppning med fläkt till värmesystem och verktyg på kaklat golv.
    Skapa konto
L
Det är inte en stark list , tänk hur många år har fläkten varit där , utan att bli upptagen
lika med alla gummipackningar ( som det troligtvis är ) kan vara riktigt tjurigt när dom sitter
Kanske om du kan få ner en krok med starkt rep någonstans , lägga en bräda över hållet
knyta repet om den och dra lite , så det blir ett mellanrum mot golvet , stoppa in något i mellan så det ligger ett drag kvar , det blir som maskrosen
( går igenom asfalt , det ständiga trycket ) sedan om du har en värmepistol eller högsta värme på hårtorken , bara att gas inget kan gå sönder , brukar hjälpa med värme ibland

• Gilla
Joacim Boive
  • Laddar…
Använde kylspray för att få en glipa mellan metabitarna att bända i - men det satt verkligen hårt ändå! Slog i ett par stora mejslar som fick sitta och bända en stund och sen gick det!

Tackar för tipsen!

• Hand håller kylspray framför öppen golvbrunn med verktyg och rörinstallationer.
    Skapa konto
  • Gilla
PbdK och 1 till
  • Laddar…
Lyckades lagerbytet? Har en likadan som låter lite illa.

G Gustavsb skrev:
Lyckades lagerbytet? Har en likadan som låter lite illa.
Jag köpte ny bara - den var ändå över 20 år.
Intressant att det finns fler med samma lösning trodde jag typ var den enda!

Dyrt att värma upp med den här lösningen - 28000kwh på 180kvm enplanshus.
Eller vad är din erfarenhet?

Joacim Boive Joacim Boive skrev:
Jag köpte ny bara - den var ändå över 20 år.
Intressant att det finns fler med samma lösning trodde jag typ var den enda!

Dyrt att värma upp med den här lösningen - 28000kwh på 180kvm enplanshus.
Eller vad är din erfarenhet?
Nyss inflyttad i hus från 90 så ingen erfarenhet förutom att det låter som obalans när den hoppar igång. Kan tänka mig att det blir rätt dyrt med elvärme. Mitt hus är utbyggt och de rummen har vattenburen golvvärme men värms med elpatron. Så fantiserar väl om nån värmepumpslösning som kan värma båda systemen plus garaget som har ett mindre legalettaggregat. Har sett att legalett har utbytes varmvattenbatterier att ersätta elvärmaren med, fast de ger inte lika hög effekt och behöver nog ganska varmt vatten för att ge något.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.