Hej! Som frågan anger, har ett separat hus som ska hyras ut men som går på samma elabonnemang som lantbruket. Har sedan 2 veckor installerat separat elmätare för att hålla koll. Eventuella hyresgäster vill såklart veta ungefär vad förbrukningen landar på. Finns det något verktyg där man kan räkna ut en ungefärlig årsförbrukning?

huset är från 1790 och värms upp med direktverkande el, en luft/luftpump. Där finns också vedkamin men har inte använts under mätperioden.
Förbrukningen de två senaste veckorna har i snitt varit 61 kWh/dygn.

Medeltemperaturen utomhus under perioden har varit 7,5 grader, bostaden finns i Småland.

Jag förstår att det skiljer beroende på om det blåser och hur många som bor där men finns det någon kalkyl eller gissning som kan göras?

Tror att det blir svårt. Framförallt med ett så gammalt hus. Men lite grovt så är energibehovet linjärt beroende av skillnad mellan inne och utetemperatur.

Så nu har du haft ca 12 graders skillnad. En månad som är 6 grader kallare borde ge 50% högre förbrukning. Men så kommer det där med blåsten in i bilden…

• Gilla
Smackbonk
  • Laddar…
Du kanske kan ta en procentsats av vad du förbrukar på hela abonnemanget om huvudfastigheten är någorlunda lika.

• Gilla
Smackbonk
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Du kanske kan ta en procentsats av vad du förbrukar på hela abonnemanget om huvudfastigheten är någorlunda lika.
ja detta ligger i planen, om ett par dagar har vattenfalls uppgifter för perioden registrerats så då kan jag se hela abonnemangets förbrukning men problemet är att huset vi ska hyra ut har stått med nedsatt värme under perioder så det är svårt att veta exakta förbrukningen om huset är uppvärmt året runt.

Bästa svaret

Pappersdiagram med elförbrukning per månad, värden mellan 2,60 och 14,50, med högst i januari och lägst i juli.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser en elförbrukningsfördelning ut som Jämtkraft skickat till mig. Om jag använder denna och räknar på de siffror du nämner och låtsas att du mätt 2 veckor i november hamnar jag på knappt 17000 kWh i årsförbrukning. Det är ju oerhört trubbigt men det stämmer ganska ok på min förbrukning iaf. Ta det för vad det är. En miljon felkällor finns att hitta.

• Gilla
Smackbonk
  • Laddar…
L lob skrev:
[bild]
Så här ser en elförbrukningsfördelning ut som Jämtkraft skickat till mig. Om jag använder denna och räknar på de siffror du nämner och låtsas att du mätt 2 veckor i november hamnar jag på knappt 17000 kWh i årsförbrukning. Det är ju oerhört trubbigt men det stämmer ganska ok på min förbrukning iaf. Ta det för vad det är. En miljon felkällor finns att hitta.
intressant! Tack för den!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.