H
Hej.

Ska byta ut några rör bakom pannan och undrar om det duger med mjuklödning för värmeledningarna närmast panna och till dricksvatten. Det är 22mm kopparör.

Skulle det då funka med https://www.clasohlson.com/se/Tenn--silverlod/p/30-7461

eller bör man hårdlöda?
 
H Hahhaha skrev:
Hej.

Ska byta ut några rör bakom pannan och undrar om det duger med mjuklödning för värmeledningarna närmast panna och till dricksvatten. Det är 22mm kopparör.

Skulle det då funka med [länk]

eller bör man hårdlöda?
Mjuklödning var vanlig i England förr i tid. Ringde man rörmokaren så kom han med en brännare och mjuklödade. Värme och vatten.


 
Oerhört vanligt i Sverige fram tills man blev rädd för "heta arbeten".
Inga problem att löda med silverlod.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
H Hahhaha skrev:
Hej.

Ska byta ut några rör bakom pannan och undrar om det duger med mjuklödning för värmeledningarna närmast panna och till dricksvatten. Det är 22mm kopparör.

Skulle det då funka med [länk]

eller bör man hårdlöda?
Mjuklöd, co lodet funkar säkert bra. Jag har mjuklött alla radiator och vattenrör i huset.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Mjuklod är det bästa och säkraste efter hårdlödning :)
Har själv som amatör lött hela radiatorsystem, värme och tappvatten. Är man osäker på att arbeta med blåslampa så kan man köpa en lödtång tex rems eller pipemaster som funkar fint upp till 22mm.
 
B
22cu leder bort en hel del värme, skulle nästan tro att det är enklare att hårdlöda än att mjuklöda rör I de dimensionerna

Kan bero på att jag hade en kass brännare att mjuklöda med, har bara testat med en brännare innan jag hårdlödde.
 
Om du har eller kan låna gassvets rekommenderar jag hårdlödning
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Jag har mjuklött en del rör. Det är inte särskilt svårt. Jag körde med en enkel biltemabrännare. Det funkade bra upp till 22mm i alla fall. Grövre har jag inte lött. Där har det blivit gängade järnrör.
 
Varför krångla med hårdlödning, när det funkar enklare med mjuk? Jag använde enkel gasol (engångsflaskor), bockad plåt som värmeskydd mot omgivning. Rengöra, lite flussmedel, värm några sek, tillsätt lod . Klart. Enkelt att löda på plats, bra kapillärverkan.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
L largab skrev:
Varför krångla med hårdlödning, när det funkar enklare med mjuk? Jag använde enkel gasol (engångsflaskor), bockad plåt som värmeskydd mot omgivning. Rengöra, lite flussmedel, värm några sek, tillsätt lod . Klart. Enkelt att löda på plats, bra kapillärverkan.
Har provat löda en hel del både i skolan men också i min oerhört korta karriär som rörlärling (börjar va några år sen :p) och har man bara utrustningen är hårdlödning mycket enklare. Enda fördelen som jag minns med mjuklödning är att man kan ellöda men det är väl i princip en helt utdöd metod.

Har man inte utrustningen har ju mjuklödning mycket lägre tröskel och det funkar såklart men man får vara lite mer noga ;)
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.