Goddagens!
Jag har en DAB VA 35/180 som börjar "skorra" och kommer (mycket) snart behövas bytas..
Tittar på vilken jag ska ha i stället, och tycker att "tryckmätning" av hastigheten vore klart positivt..
Grundfos Alpha 2... är den bra/ något som rekommenderas?
Fråga två..
vilken anslutning passar rakt av??
180 i höjd förstår jag.. och en extrem gissning vore
Alpha2 25-40 180 eller är det 25-60 180??
eller är det så att ingen av dem har rätt gänga för min anslutning??
Vi har vedeldad 800L acctank mot värmesystemet, så in temp-diffen kan skilja rätt mycket från dag till dag..
och då vore det bra om pumpen kunde hänga med och justera sig efter det flödet elementen önskar..
Jag har en DAB VA 35/180 som börjar "skorra" och kommer (mycket) snart behövas bytas..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tittar på vilken jag ska ha i stället, och tycker att "tryckmätning" av hastigheten vore klart positivt..
Grundfos Alpha 2... är den bra/ något som rekommenderas?
Fråga två..
vilken anslutning passar rakt av??
180 i höjd förstår jag.. och en extrem gissning vore
Alpha2 25-40 180 eller är det 25-60 180??
eller är det så att ingen av dem har rätt gänga för min anslutning??
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har vedeldad 800L acctank mot värmesystemet, så in temp-diffen kan skilja rätt mycket från dag till dag..
och då vore det bra om pumpen kunde hänga med och justera sig efter det flödet elementen önskar..
Båda nämnda pumparna har samma anslutning. De ser ut att passa på din koppling. Det som skiljer är vilket tryck de kan ge. Till en villa brukar 40 vara lämplig.
Din nuvarande tycks vara lite klenare än 40, så 60 behöver du inte.
Din nuvarande tycks vara lite klenare än 40, så 60 behöver du inte.
En fråga till....
har effektiviteten blivit så bra??
Min "trasiga" DAB drar 35w på lägsta farten.. (kontrollerat)
och på max läget 56w
Alpha2an har tydligen bara MAX effekten på 18w..
Nu är jag ju en extrem lekman på området.. men..
enl Grundfos. heter 25'ans Anslutning= 40 (1 1/2")
om jag mäter utan att isärmontera så är pumpens anslutnings gänga 46mm
OM man har en anslutning Ansl. 40 (1 1/2").. vart är den 1 1/2" då??
Jag har ju anslutningsventiler på in/ut till pumpen.. och dessa är ju guld värda just nu (då man slipper tömma hela systemet på vatten).. Så därför kämpar jag för att få tag på exakt rätt som passar "rakt av"..
Men jag vet inte om de är "större" än normala rör anslutningar??
(de finns på andra bilden på första meddelandet)
och på max läget 56w
Jag har ju anslutningsventiler på in/ut till pumpen.. och dessa är ju guld värda just nu (då man slipper tömma hela systemet på vatten).. Så därför kämpar jag för att få tag på exakt rätt som passar "rakt av"..
Det är motorerna som numera är små sk BLDC i stället för de gamla växelströms induktionsmotorerna som förbättrat eleffektiviteten och dessutom gett möjlighet till enkel varvtalsstyrning och de olika regleringarna tryck, flöde som finns på dem.Xylan skrev:
En fråga till....
och på max läget 56w
Du kan som sagt välja typen med tryckhöjd 40 som då är angett i dm det är helt normalt i ditt fall och ingen mening att välja den större med 60. Inbyggnadslängden 180 mm har du redan förstått så där stämmer det också. Och kopplingen på din andra bild är vad som kallas DN40 eller 1 1/2" så den är också rätt. Det är muttern ner mot pumpen och motsvarande yttergänga på pumpen som avses där, den andra dimensionen 25 eller 1" är vad som anslutande rör normalt ska vara och i ditt fall då klämringsdelen på kopplingen i bild.
Fråga från kön: hur är det med livslängden? De gamla Grundfos tex höll i evighet, den äldsta jag ser i drift där jag vet hur gammal den är kom upp 1982, i december.GK100 skrev:
När gängstandarden infördes var 1 1/2” gängan för ett standard rör med en innerdiameter på 1 1/2”. Sedan blev materialen bättre och godstjockleken tunnare. Men för att det skulle vara kompatibelt med befintliga prylar så behöll man ytterdiameter. Så i dag finns det inget på ett 1 1/2” rör som är 1 1/2”. Samma sak med övriga tumrör och kopplingar.Xylan skrev:
Ja troligen är de nyare inte så långlivade förutom att elektroniken lättare kan skadas av överspänningar osv är nog även hela konstruktionen med lagringar, materialval osv i vanlig ordning mer optimerad för given mer lika livslängd på helheten.Fotografen skrev:
Renoverare
· västra götaland
· 812 inlägg
Min alpha 2 15-40 la av efter 7 år i drift. Pumpen som suttit innan var en Wilo som gått i 35 år. Nu har jag köpt en enkel ersättningspump med så lite elektronik som möjligt som kostar 1000 kr (alpha2 3-4000kr). På alpha 2:an så gick något på kretskortet sönder och displayen och knappar slutade funka, men pumpen hel i övrigt. Fanns någon polack på youtube som visade en fix och lödde dit nya kondensatorer men inget jag hade tid med efter som huset blev kallt så jag bytte. Alpha2 gick nästan hela tiden på högsta varvtal i min miljö så funktionerna var meningslösa och pajade så inte nöjd med den pumpen tyvärr