Hej,

Vi ska bygga ut vårt hus (byggt 1923). Jag har bifogat bild på där vi tänker sätta in radiatorer samt golvvärme. Fyra frågor:
1) Kan vi helt skippa radiatorer i de rum (badrum, hall) där vi har golvvärme?
2) Är placeringen av radiatorerna korrekt?
3) Vi har fått rådet att använda el istället för vatten för golvvärmen, då det är såpass begränsad yta. Vi har bergvärme idag, men pumpen står i källaren i andra änden av huset (en bit att dra nya rör dit).
4) Tips på bra golvvärme-system man kan koppla till t.ex. Homey eller annan smarta hem hub?

Tack,
David

Du borde kunna skippa radiatorer i de rum där du har golvvärme. OM det skulle gälla rum i den äldre delen av källaren, skulle jag nog förbereda för komplettering med radiatorer.

H hempularen skrev:
Du borde kunna skippa radiatorer i de rum där du har golvvärme. OM det skulle gälla rum i den äldre delen av källaren, skulle jag nog förbereda för komplettering med radiatorer.
Tack! Båda dessa rum är i tillbyggnaden.

Av nyfikenhet: varför föreslår du det för äldre rum i källaren? På grund av oisolerad platta och därmed värmebortfall?

P
alexander___ david__ skrev:
Hej,

Vi ska bygga ut vårt hus (byggt 1923). Jag har bifogat bild på där vi tänker sätta in radiatorer samt golvvärme. Fyra frågor:
1) Kan vi helt skippa radiatorer i de rum (badrum, hall) där vi har golvvärme?
2) Är placeringen av radiatorerna korrekt?
3) Vi har fått rådet att använda el istället för vatten för golvvärmen, då det är såpass begränsad yta. Vi har bergvärme idag, men pumpen står i källaren i andra änden av huset (en bit att dra nya rör dit).
4) Tips på bra golvvärme-system man kan koppla till t.ex. Homey eller annan smarta hem hub?

Tack,
David
Har lärt mig den äkta vägen. Har skrivit om det här tidigare. Radiatorer bör placeras under fönster för att få bort kallraset från fönstren. Fönsterbänkarna om det finns några bör vara försedda med galler. HAr man marmor bör de sitta en bit ut från väggen. Har bott i ett hus byggt år 2000 på vintern med bara golvvärme. Huset var varmt och skönt, men satt man nära fönstren som kändes kalldraget på golvet. I översängen på våningssängar var det för kallt, faktiskt! Har idag ett helt nybyggt hus med radiatorer under fönstren, ingen golvvärme. Uppskattar inte heller trögheten i golvvärme, om det är snabba väderväxlingar hänger den inte med. Vissa gillar golvvärme för man slipper "fula" radiatorer. Jag är från den mer praktiska planeten och vill inte ha det.

Magnus Filip skrev:
Har lärt mig den äkta vägen. Har skrivit om det här tidigare. Radiatorer bör placeras under fönster för att få bort kallraset från fönstren. Fönsterbänkarna om det finns några bör vara försedda med galler. HAr man marmor bör de sitta en bit ut från väggen. Har bott i ett hus byggt år 2000 på vintern med bara golvvärme. Huset var varmt och skönt, men satt man nära fönstren som kändes kalldraget på golvet. I översängen på våningssängar var det för kallt, faktiskt! Har idag ett helt nybyggt hus med radiatorer under fönstren, ingen golvvärme. Uppskattar inte heller trögheten i golvvärme, om det är snabba väderväxlingar hänger den inte med. Vissa gillar golvvärme för man slipper "fula" radiatorer. Jag är från den mer praktiska planeten och vill inte ha det.
Såpass. Jag trodde att man slapp kallras med nya fönster (jag kommer ha 1+1 med energiglas).

P
alexander___ david__ skrev:
Såpass. Jag trodde att man slapp kallras med nya fönster (jag kommer ha 1+1 med energiglas).
Tyvärr inte. Fönster kan inte vara för isolerande för då blir det frost på utsidan av dem på vintern, men om man står ut med det så har du rätt.

Gillar moderna svenska hus för de är bekväma.
Jag själv "avskyr" gamla hus. De är dragiga, obekväma och mörka ofta. Dessutom fula tycker jag. Jag mår nästan illa när man läser om någon familj som har renoverat upp gamla disponentvillan i Nedre Bakvattnet utanför Träskby för miljoner och år av arbete. När det finns nya moderna hus för samma pengar.

Det finns väl ett och annat vackert äldre hus, men få. Kommer från USA och där är husen dragiga och kalla. Det gör väl att man är mer avtrubbad. Men de byggdes när energin var billig så det var bara att värma på. Idag är det liknande elpriser där som i Europa. Gas och fotogen har också gått upp i pris där. Så nu behöver de snåla på värmen.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Mekstr
  • Laddar…
Jag brukar rekomendera att även om man har golvvärme i hall så sätt in ett element då det är enkelt att lägga kalla / våta klädesplagg på den som man torka/ värma

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.