Hej!
Vi har precis byggt gäststuga/hemmakontor av carporten. Ytan är ca 22 kvm i ett rum. Vägg i vägg med det isolerade rummet finns ett oisolerat förråd på knappt 10 kvm. Väggen mellan gäststuga och förråd är isolerad.

Hittills har vi värmt upp rummet med en fristående elradiator, men det känns inte som en långsiktig lösning. Funderar istället på en luft-luft-värmepump, men de modeller som finns på marknaden verkar vara avsedda för betydligt större byggnader.

En firma jag har pratat med bekräftade att det inte finns pumpar för så små utrymmen men att man kan sätta in en ”normalstor” pump utan problem. Skillnaden mot ett större hus blir då att pumpen går mer sällan och i korta intervaller, vilket kan resultera i ojämn temperatur.

Det känns alltså inte helt optimalt.

Finns det någon här som har erfarenhet av liknande projekt, och hur man kan lösa uppvärmningen?

Tacksam för alla uppslag.

mvh
Rådvill

Hur ofta ska det användas?
Behöver det vara 20 grader året runt?

Eller kan en lösning med någon typ av smart oljeradiator/elradiator vara en lösning? Så du ka ställa in vilka timmar/dagar det ska vara varmt.

Detta är något jag funderar på till min framtida friggebod/kontor.

Vanligtvis går fläkthastigheten att justera ner till ett lågt varvtal som då passar bra till ett begränsat utrymme.
Pumpen har reglersystem som både kan styra fläktvarvtal och avgående lufttemperatur.
Tror det blir bra med en värmepump till gäststugan.

• Gilla
JohanKM
  • Laddar…
Vet inte om temperaturen blir ojämn. Men funderar på hur effektivt det blir med för stor värmepump om den bara ska starta och stoppa hela tiden. Har själv en Mitsubishi fh25 i en dåligt isolerad stuga på drygt 40kvm. Och större delen av året känns den för stor.

H Hedberge skrev:
Hur ofta ska det användas?
Behöver det vara 20 grader året runt?

Eller kan en lösning med någon typ av smart oljeradiator/elradiator vara en lösning? Så du ka ställa in vilka timmar/dagar det ska vara varmt.

Detta är något jag funderar på till min framtida friggebod/kontor.
Det kommer nog vara uppvärmt större delen av den kalla årstiden. Eventuellt lägre värme några dagar per vecka, men aldrig under 10-12 grader tänker jag.

hur funkar ett sånt där smart element? Är det någon app till?

• Gilla
SimonThn
  • Laddar…
G GVR4 skrev:
Vet inte om temperaturen blir ojämn. Men funderar på hur effektivt det blir med för stor värmepump om den bara ska starta och stoppa hela tiden. Har själv en Mitsubishi fh25 i en dåligt isolerad stuga på drygt 40kvm. Och större delen av året känns den för stor.
Jag har också tänkt i de banorna, att det blir lite overkill med en värmepump plus att själva pumpen kanske inte mår så bra av att bara gå i korta intervaller hela tiden.

J JohanKM skrev:
Det kommer nog vara uppvärmt större delen av den kalla årstiden. Eventuellt lägre värme några dagar per vecka, men aldrig under 10-12 grader tänker jag.

hur funkar ett sånt där smart element? Är det någon app till?
Dem jag har sett har varit kopplade till app. Dock ingen koll själv på hur noga man kan programmera dem.

Kanske inte så relevant när det endå ska vara uppvärmt så mycket. Själv lutar jag nog min temp på 5 grader och sen kanske värma till ca 20 grader 3-5 dagar i veckan. Men får se när det närmar sig mer.

Det finns ju nån ny typ av ac som är som ett stort element. Vet inte om dom funkar omvänt som värmepump med. Det kunde kanske vara något att undersöka. Borde ha tillräckligt låg effekt för att vara lämpligt då kanske :thinking:

B
Minlasten på ett aggregat blir viktigt, för att undvika för mycket start stopp på enheten. Minlasten brukar hänga ihop med maxlasten. Så nej, man ska inte välja en normalstor luft luft. Man ska välja en av de mindre.

T.ex. denna https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/varumarken/qlima/s4225-qlima

880W är angiven mineffekt för denna. Om det är viktigt att kunna sänka temperaturen emellanåt, så bör du välja en värmepump anpassad för underhållsvärme. Annars kanske mintempen är 17C eller liknande. Finns säkert aggregat med lägre mineffekt, vill minnas att jag sett runt 700W i alla fall.

Ring och prata med t.ex. leverantören ovan.

För att bedöma återbetalningstid kan det ju vara värt att mäta hur mycket el som går åt för värme under en period, t.ex. nån vecka. Förmodligen så förbrukar ditt utrymme inte så mycket att det blir bra lönsamhet med VP.

G GVR4 skrev:
[länk]
Det lät ju intressant! Men vad är det jag inte får med denna jämfört med en pump för 20-30 tusen?

J JohanKM skrev:
Det lät ju intressant! Men vad är det jag inte får med denna jämfört med en pump för 20-30 tusen?
Kvalité?

• Gilla
JohanKM
  • Laddar…
J JohanKM skrev:
Hittills har vi värmt upp rummet med en fristående elradiator, men det känns inte som en långsiktig lösning.
Är det skapligt isolerat så kanske det ändå är en helt OK lösning för 22 kvm. Börja med att räkna lite på den uppvärmningen så du har "grunddata" att jämföra med när du funderar på andra alternativ.

• Gilla
JohanKM
  • Laddar…
J JohanKM skrev:
Svårt att säga. Finns ju andra märken än jula såklart. Det jag funderar på är hur ljudnivån är. Man har ju kompressorn inomhus med en sån :thinking:

G GVR4 skrev:
Svårt att säga. Finns ju andra märken än jula såklart. Det jag funderar på är hur ljudnivån är. Man har ju kompressorn inomhus med en sån :thinking:
Aha. Ja det är ett stort minus om den är högljudd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.