Vi tänker byta vår braskamin mot en riktig vedeldad köksspis. Vårt hus är byggt 2017, öppen planlösning, högt i tak och uppvärmt med frånluftsvärmepump med ett litet pft-system (tror det heter så).
Vår nuvarande skorsten är en tilluftsskorsten. Vid gjutning av plattan glömdes en tillufts kanal bort.
Min fråga är väl egentligen om det verkligen behövs en dylik skorsten då ju luften omsätts via återvinningsystemet och flödet är ju stort. Vi måste ju ändå (i de flesta fall) öppna dörren på glänt vid tändning av brasa.
Blir det golvdrag eller varför behövs en extra infart av luft?
Söker med ljus och lykta efter enkel information om hur det förhåller sig.
Hoppas någon här kan bringa klarhet i saken./håk

Hur får ni in friskluften i huset?
En frånluftsvärmepump suger ut en massa luft, om det inte är tillräckligt med friskluftsintag så kommer det bli väldigt stort undertryck i huset.

När det är stort undertryck i huset så ”måste”/bör eldstaden ha dedikerad tilluftskanal för förbränningsluften.

• Gilla
NoOne2k
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Hur får ni in friskluften i huset?
En frånluftsvärmepump suger ut en massa luft, om det inte är tillräckligt med friskluftsintag så kommer det bli väldigt stort undertryck i huset.

När det är stort undertryck i huset så ”måste”/bör eldstaden ha dedikerad tilluftskanal för förbränningsluften.
Hej. Vi får luft via ett värmeväxlare system på pumpen, Nibe 470 är det. Trycker in uteluft i alla rum som då är lite uppvärmd.
Så en tilluftskorsten är enda möjligheten? För i så fall behöver den nya vedspisen vara bestyckad med tilluftsanordning som kan kopplas till den, om jag förstår rätt.

Hej,

Vet inte om det hjälper. Men vi har en kamin där tilluften går i manteln på skorstenen till våran kamin, som inte heller har en förberedd luftkanal.

/Jon

Redigerat:
Om du inte har tillluft till din kamin kommer det att ryka in.
Din värmepump skapar ett undertryck i huset villket man ofta måste få bort när man tänder kaminen genom att öppna ett fönster för att det inte ska ryka in. När skorstenen har blivit varm och draget i skorstenen överstiger undertrycket kan man stänga fönstret.

Bjerke88 Bjerke88 skrev:
Om du inte har tillluft till din kamin kommer det att ryka in.
Din värmepump skapar ett undertryck i huset villket man ofta måste få bort när man tänder kaminen genom att öppna ett fönster för att det inte ska ryka in. När skorstenen har blivit varm och draget i skorstenen överstiger undertrycket kan man stänga fönstret.
Tack för Era svar! Då vet jag vad jag ska kika på när jag söker ny vedspis/håk

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.