Hur är den här tänkt att fungera? Från radiatorn går en koppartråd(?) till en termostat, sedan vidare till en liten metallknopp?

ser ut som tidigare ägare av huset gjort något hack, eller ska det vara såhär? Det är ett konvektionselement tror jag, om det hjälper?

• Koppartråd ansluten till en äldre termostat monterad på vägg vid fönster, med reflektion av en person.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Koppartråd ansluten till termostat och metallknopp under möbel, möjlig DIY-uppgradering eller reparation.
    Skapa konto
  • Undersida av konvektionselement med koppartråd kopplad till termostat och metallknopp.
    Skapa konto
  • Koppartråd ansluten till en termostat bredvid en fönsterradiator och konvektionselement i ett hus.
    Skapa konto
Ser ut som en kapillärtermostat. Trycket byggs upp i kulan av värmen och påverkar ventilen i radiator.

Det där är en kapillärgivare. Koppartråden är i själva verket ett mycket smalt rör. I knoppen på väggen sitter en liten behållare med en vätska som ändrar volym med temperaturen. I delen som är skruvad på elementet sitter en cylinder som påverkas av vätskan och styr elementets ventil på samma vis som ett vanligt termostatvred skulle ha gjort.

Inte så vanligt på vanliga element, men en ganska vanlig lösning på vattenburen golvvärme och liknande där givaren med fördel inte sitter på samma plats som ventilen.

Ok, intressant. Hade ingen aning om att det fanns sådant. Låter ju rimligt. Tack då vet jag. Då ska jag inte låta barnen stå och dra i den med andra ord.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.