1 892 läst ·
23 svar
2k läst
23 svar
Dålig värme i FV och liten läcka, kan jag göra något?
Nu när kylan kom så märkte vi att fjärrvärmen, som funkat utmärkt alla år vi bott här, inte blir tillräckligt varm. Idag har vi 18 grader inne, det är lite väl kyligt.
För några månader sedan var en rörmokare här och bytte cirkpumpen, men efter det har jag luftat alla element. Och jag känner lite värme i elementen men inte tillräckligt. Alla element har jag motionerat piggen i.
In i anläggningen har vi 110 grader och ut 35, så en del värme stannar ju i huset, men känner jag på framledning till resp slinga för över-/undervåningen så kan jag utan problem hålla handen där (har ingen termometer där). Den är mer ljum än varm.
Jag har provat att öka flödet på pumpen (nr 1 i bild), jag ökade värdet på termostaten (nr 2) från +2 till +8, jag har också provat att skruva på termostat (nr 3 i bild) från 3 till 4 (på 5-gradig skala). Men det är lika kallt. Finns något jag kan göra? Eller måste en röris titta på det?
Vidare så såg jag att det är en liten liten läcka på returen från undervåningen (nr 4 i bild samt närbild). Kommunen står för FV, är det här något som de bör fixa eller ska/kan jag själv bara dra åt den och hoppas på det bästa?
För några månader sedan var en rörmokare här och bytte cirkpumpen, men efter det har jag luftat alla element. Och jag känner lite värme i elementen men inte tillräckligt. Alla element har jag motionerat piggen i.
In i anläggningen har vi 110 grader och ut 35, så en del värme stannar ju i huset, men känner jag på framledning till resp slinga för över-/undervåningen så kan jag utan problem hålla handen där (har ingen termometer där). Den är mer ljum än varm.
Jag har provat att öka flödet på pumpen (nr 1 i bild), jag ökade värdet på termostaten (nr 2) från +2 till +8, jag har också provat att skruva på termostat (nr 3 i bild) från 3 till 4 (på 5-gradig skala). Men det är lika kallt. Finns något jag kan göra? Eller måste en röris titta på det?
Vidare så såg jag att det är en liten liten läcka på returen från undervåningen (nr 4 i bild samt närbild). Kommunen står för FV, är det här något som de bör fixa eller ska/kan jag själv bara dra åt den och hoppas på det bästa?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Hade nyligen samma fel i min central. Då var det styrenheten nr2 som behövdes bytas ut.F fuselage skrev:Nu när kylan kom så märkte vi att fjärrvärmen, som funkat utmärkt alla år vi bott här, inte blir tillräckligt varm. Idag har vi 18 grader inne, det är lite väl kyligt.
[bild] [bild]
Om du ställer in den på läget med handen och väntar någon minut. Ökar ut tempen då?
OBS ha inte läget på för länge då kommer det gå ut för varmt vatten. Så stå tålmodigt och vänta och kontrollera uttempen.
Edit du får stå för alla kostnader i enheten ditt hem. De ansvarar bara för att värmen kommer framme till ditt hus.
Redigerat:
Väntade kanske 10 min. Det blev någon grad varmare, men inte mycket. Jag vet inte vad som är normal temp i framledningen, vad brukar det vara? Det kanske är normalt men jag hade väntat mig lite mer, har aldrig känt på framledningen tidigare (aldrig haft anledning). Men om jag vrider från +8 till - 8 på reglerenheten så hör jag ändå hur shunten (?) ändå försöker reglera något, så nånting händer ju.
Hur kallt är det ute? Har du någon termometer på ut radiator?F fuselage skrev:Väntade kanske 10 min. Det blev någon grad varmare, men inte mycket. Jag vet inte vad som är normal temp i framledningen, vad brukar det vara? Det kanske är normalt men jag hade väntat mig lite mer, har aldrig känt på framledningen tidigare (aldrig haft anledning). Men om jag vrider från +8 till - 8 på reglerenheten så hör jag ändå hur shunten (?) ändå försöker reglera något, så nånting händer ju.
Nr 2 en danfos reglercentral , verka stå på + 8 som är max för det reglaget. och det ska klara ett hus, då det betyder att vatttemperaturen ut i huset ökar med + 8 C , i förhållande till noll, väldigt mycket är det för normalt. Under locket till vänster ( är bakom siffran 2 ) i nederkant finns inställningar, öppna och fota hela centralen så det syns hur det ser ut.
Har tyvärr inte det. Ingen ir-febertermometer heller.T Tompafix skrev:
Hetvattensysten då med dom graderna ut -5 skulle tro att det räcker med 49-50 C normal tumregel vid 0 ute 42C ut till huset. sen om huset är som gärdsgårdT Tompafix skrev:
Det med att ordna själv går, borsta av allt med stålborste så det blir rent och 2 skiftnycklar eller en polygrip + skiftnyckel, håll emot mellanstycket och dra till övriga ca 1/8 dels varv. dras nedre till höger och övre till vänster. Det är en microläcka på ovansidan, syns det runnit från ovan.
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
I våra gamla 70talre med 120mm isolering så ligger de flesta husen på gatan på dessa temperaturer. Vissa nöjer sig med 20 graderJ jonaserik skrev:
Har då lägre utgående temp
Jag ändrade till +8 (från +2) för att se om det gjorde skillnad men inget hände...J jonaserik skrev:Nr 2 en danfos reglercentral , verka stå på + 8 som är max för det reglaget. och det ska klara ett hus, då det betyder att vatttemperaturen ut i huset ökar med + 8 C , i förhållande till noll, väldigt mycket är det för normalt. Under locket till vänster ( är bakom siffran 2 ) i nederkant finns inställningar, öppna och fota hela centralen så det syns hur det ser ut.
Så här ser det ut på reglercentralen.
Logga in
Skapa konto