1 921 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Smutsfilter, eller?
Smutsfilter behövs alltid. Jag skulle ha valt en filterball eftersom man slipper extra avstängningsventiler: https://www.rinkabyror.se/artikel/filterball-51f-15r-maskvidd-0-7mm/
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Denna fiterball har väldigt liten filteryta skulle jag tro. Grannen har en rätt gammal IVT Bv med filterball som standard, han fick problem tidigt med flödet, jag hjälpte att rengöra och ytan var väldigt liten. Nibe verkar köra "hylsmodellen" med mycket större yta vid samma dimension, tex R20.useless skrev:
Har man det mesta i systemet nytt och i plast så kör på filterball, det är ju smidigt, har man äldre radiatorer kör med separat kulventil och större filter är min rekommendation. Kolla alltid filter någon vecka efter driftsättning, sen en gång per år.
Till filterballen? Det funkar med vilken större tång som helt. Locket behöver inte dras åt särskilt hårt eftersom det inte är något vattentryck innanför när ventilen är i 'driftläge'.nino skrev:
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Ja, och visst sitter det en O-ring på locket? De behöver man inte dra åt speciellt hårt men kan ju sitta rätt bra sen fabrik.useless skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden