Om man har ett vattenburet system med radiatorer, några golvvärmeslingor och en acc-tank på 500l. Ska man då alltid installera ett smutsfilter typ detta, eller tänker man att all skit ändå hamnar i botten på acc-tanken så det behövs inte.

Jo, tänk om man hade tänkt på det i tid. Nu är kulventiler utan filter redan inköpta och monterade.

Det får bli något liknande det jag länkade till.

G
useless useless skrev:
Smutsfilter behövs alltid. Jag skulle ha valt en filterball eftersom man slipper extra avstängningsventiler: [länk]
Denna fiterball har väldigt liten filteryta skulle jag tro. Grannen har en rätt gammal IVT Bv med filterball som standard, han fick problem tidigt med flödet, jag hjälpte att rengöra och ytan var väldigt liten. Nibe verkar köra "hylsmodellen" med mycket större yta vid samma dimension, tex R20.
Har man det mesta i systemet nytt och i plast så kör på filterball, det är ju smidigt, har man äldre radiatorer kör med separat kulventil och större filter är min rekommendation. Kolla alltid filter någon vecka efter driftsättning, sen en gång per år.

Till min kulventil är det storlek 40 på muttern, finns det nåt special verktyg? Har ingen lust att köpa en 40 hylsa och ett 3/4" spärrskaft bara för det

Känns den som jag länkade till ok (r25)?

nino nino skrev:
Till min kulventil är det storlek 40 på muttern, finns det nåt special verktyg? Har ingen lust att köpa en 40 hylsa och ett 3/4" spärrskaft bara för det
Till filterballen? Det funkar med vilken större tång som helt. Locket behöver inte dras åt särskilt hårt eftersom det inte är något vattentryck innanför när ventilen är i 'driftläge'.

Redigerat:
Ok ska prova med en polygrip då, men den sitter lite långt in och trångt är det :thinking::)

G
nimhed nimhed skrev:
Känns den som jag länkade till ok (r25)?
Beror på vad du ska ha den till men R25 modellen är nog den största man använder i enfamiljshus på värmesidan, oftare R20.

G
useless useless skrev:
Till filterballen? Det fånkar med vilken större tång som helt. Locket behöver inte dras åt särskilt hårt eftersom det inte är något vattentryck innanför när ventilen är i 'driftläge'.
Ja, och visst sitter det en O-ring på locket? De behöver man inte dra åt speciellt hårt men kan ju sitta rätt bra sen fabrik.

Ja, det är en O-ring där. I princip kan man dra locket med handkraft. Det ska ju inte vara nåt vatten innanför förutom de 2 cl som finns i filtret när man vrider om den till rensningsläget.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Hur rensar man den jag länkade till i första inlägget? Kan man göra det med tryck på systemet?

Nej, då sprutar det vatten... Den typen av ventil kräver ventiler före och efter om man inte vill blaska med vatten varje gång man ska rengöra det.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.