Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

F730 NIBE + smartare

1. N
    Medlem · Stockholm · 263 inlägg

Napster

Medlem
    Hej, hur ordnar jag min nya värmepump F730 smartare så att den värmer mer när elkostnaden är lägre osv? (har tibber) Just nu verkar den gå ner i varv under natten som jag inte gillar och vet inte hur jag ställer om det heller? :)

2. jonas_da
    Allvetare · Götlaborg vet du la · 76 inlägg

jonas_da

Allvetare
    Läs manualen?

3. N

Napster

Medlem
    Nej, forum är bättre.

Men söker även svar på frågan kring att den värmer när elkostnaderna är nere, det gör den inte utan något tillägg, vad bör jag skaffa?

• Laddar…
  4. E
    Nybyggare · Tyresö · 28 inlägg

Enys89

Nybyggare
    Vi har också nibe F730 samt tibber, planerar att koppla upp den med nibe uplink för att få lite bättre funktionalitet.

men i övrigt kan jag rekommendera manualen, finns bra instruktioner för hur man ställer in vissa scheman för både uppvärmning och varmvatten

5. N

Napster

Medlem
    Jag försökte koppla upp den igår mot Nibe Uplink men dagens laptops har tyvärr inte nätverksuttag för att kunna få till uppkopplingssträngen, förstår inte varför en pjäs som denna inte har en enkel wifi modul!

6. E
    Nybyggare · Tyresö · 28 inlägg

Enys89

Nybyggare
    Wi-Fi hade absolut förenklat saker och ting! Vi har ett uttag i närheten och planerar att lösa det med tp-link homeplug

7. N

Napster

Medlem
    Får inhandla något liknande, men hur är tibbers manick alternativ till nibes uplink, kanske bättre och satsa på någon manick ifrån dem istället?

8. H
    Medlem · Västra Götaland · 324 inlägg

henkepenk

Medlem
    Kolla in Nibepi, projektet har övergivits tyvärr men är bra.

9. N

Napster

Medlem
    Tack men har ej tid att sätta mig in i övergivna projekt, vill ha något färdigt plug n play och kunna justera så att allt blir kalas :) Jag antar att Nibe Uplink standard versionen som ej kostar har nog inte mycket funktioner, snarare den med månadskostnad som funkar men då är frågan ifall man inte bör köpa en manick från tibber istället och slippa en månadskostnad?

Ingen här som kör med en smart pryl mot pumpen?

10. Krokben
    Husägare · Uppland · 532 inlägg

Krokben

Husägare
    Hur fungerar det där egentligen? Värmepumpen brassar på som satan när elen är billigare, borde det inte bli j*vligt varmt inne så fort elen är billig? Hade man en acktank hade jag nog förstått hela grejen bättre. Någon får gärna upplysa mig här :D

11. B
    Medlem · Västmanland · 2 185 inlägg

BSOD

Medlem
    Rent generellt så brukar man ha inomhustempgivare om man ska köra värmepumpen extra när elen är billig. Ungefär +0.5c inne när elen är billig, och nån halv grad kallare när elen är dyr är väl rimligt. Så man flyttar några kWh från högpristimmar till lågpristimmar.

För något år sedan konstatede jag att värmepumpen hade snitt 10-15% lägre elkostnad än snittet, delvis tack vare smart styrning. Men I år är det stora skillnader i elpris mellan dag och natt, så det är nog större skillnad nu.

12. Bjerke88
    Medlem · 256 inlägg

Bjerke88

Medlem
    Jag har en f730 och det va bara att ansluta den till nibe uplink och aktivera smart price adaption. Behövs inget abonemang. Abonemanget gör bara att du kan styra pumpen på diatans.

• Laddar…
  13. N

Napster

Medlem
    Toppen, har köpt en homeplug idag, så det blir ett test imorgon.

• Laddar…
  14. pdov
    Husägare · Blekinge · 104 inlägg

pdov

Husägare
    Med tanke på att detta i stort sett är samma värmepump som F750 vilken lanserades för 11 år sedan och då var inte Wifi efterfrågat på denna typ av apparater så tycker jag det är förståligt. Konstigt att folk när de installerar en VP, oavsett om det är nyproduktion eller utbyte inte läser vilka anslutningar som stöds och förbereder för det?

15. Myrstacken
    Bannad · 505 inlägg
    Byggde hus för 1 år sedan ungefär och jag drog fram nätverk till min pump..
    Samt att jag installerade strömkännarna på inkommande matare (servisen) till huset.
    Nu gäller det bara att ta tag i det där med att ansluta det med.
    De är framdragna till plint på på pumpen men ej inkopplade..
    :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.