1,2 normalt på kurvan ( den till höger ) på din breddgrad. och auto ( ingen nattsäkning ) då blir nästa steg, ett foto närmar från sidan på den svarta med Danfos på, före så vrider du ner till - 8, då ska vredet på shuntmotorn gå ner till nästan noll. och sen igen till + 8, detta för att kolla om motorn fungerar, svårare att kolla centralen. är du vän med el och har en multimeter.
 
J jonaserik skrev:
1,2 normalt på kurvan ( den till höger ) på din breddgrad. och auto ( ingen nattsäkning ) då blir nästa steg, ett foto närmar från sidan på den svarta med Danfos på, före så vrider du ner till - 8, då ska vredet på shuntmotorn gå ner till nästan noll. och sen igen till + 8, detta för att kolla om motorn fungerar, svårare att kolla centralen. är du vän med el och har en multimeter.
Sedan bör l den kontrolleras med inställningen handsymbolen. Min reagerade inte alls på +-8, men motorn regerade när den var inställd på handsymbolen. I mitt fall så byttes bara styrenheten och sedan fungerade det igen.
 
Vad tror du jag menar med att TS ska göra då, jag gissar inte, utan vill ha info om hur anläggningen uppför sig vid olika regleringar, för att föreslå något. Alla på forumet sitter på distans och kan inte handgripligen skruva i delarna och då måste det till info på något sätt, antingen officielt här eller PM eller Mail.
 
J jonaserik skrev:
1,2 normalt på kurvan ( den till höger ) på din breddgrad. och auto ( ingen nattsäkning ) då blir nästa steg, ett foto närmar från sidan på den svarta med Danfos på, före så vrider du ner till - 8, då ska vredet på shuntmotorn gå ner till nästan noll. och sen igen till + 8, detta för att kolla om motorn fungerar, svårare att kolla centralen. är du vän med el och har en multimeter.
Lite osäker på om det var denna du menade. Den försökte göra något och vredet vred sig marginellt när jag växlade mellan -8 och +8. (ser ut som samma bild men detta är lägena jag får när jag växlar mellan ändlägena på reglercentralen). Körde på "konstant komfort" och inte i manuellt läge ("handen").
 
  • Danfoss reglercentral med vred inställt mellan -8 och +8 för uppvärmning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Reglerknopp på en Danfoss reglercentral med inställningar mellan -8 och +8.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan hantera en multimeter bara jag vet var jag ska mäta.
 
Det är den jag menar. det är inte en vridande ventil, det är knuffande ( lite fel ord ) den ska trycka in en pigg, du ser på locket där, när det öppen eller stängd ventil. motorn går att lossa och få i handen. då ska det bli full värme om jag ser rätt . Kolla att piggen är uppe, inte säker men brukar vara så. Dom har en förmåga att kärva och då får man knacka på som en hackspett med ett mejselskaft, brukar ge resultat. Samtidigt kan man prova om motorn går, ser ut som den ska vara öppen nu, ett varv till vänster ( + 8 ) och stopp kör +8 och då ska den gå åt höger. det sitter en växellåda och en gängad del i motorn, den sista åker ut och in som att skruva en skruv. och ska trycka på piggen. Motorn kan i bland trycka ner och vridas eller en mutter på ventilen under för lossa den. Lite att pyssla med, det med att mäta får bli en senare fråga, ingen ide att gå något i förväg
 
  • Gilla
fuselage
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det är den jag menar. det är inte en vridande ventil, det är knuffande ( lite fel ord ) den ska trycka in en pigg, du ser på locket där, när det öppen eller stängd ventil. motorn går att lossa och få i handen. då ska det bli full värme om jag ser rätt . Kolla att piggen är uppe, inte säker men brukar vara så. Dom har en förmåga att kärva och då får man knacka på som en hackspett med ett mejselskaft, brukar ge resultat. Samtidigt kan man prova om motorn går, ser ut som den ska vara öppen nu, ett varv till vänster ( + 8 ) och stopp kör +8 och då ska den gå åt höger. det sitter en växellåda och en gängad del i motorn, den sista åker ut och in som att skruva en skruv. och ska trycka på piggen. Motorn kan i bland trycka ner och vridas eller en mutter på ventilen under för lossa den. Lite att pyssla med, det med att mäta får bli en senare fråga, ingen ide att gå något i förväg
Tack!! Där hade vi det. Jag visste inte att motsvarande "pigg" fanns där också, jag hade bara motionerat de som fanns på resp. radiator. Efter lite motionera de fjädrar piggen ut igen. Nu är det -13°C ute och 22°C inne.

Återstår att fixa läckan nu.

Tack både till dig och Tompafix som engagerade sig i mitt problem!
 
Det med läckan om det är en avluftare, så kan det gå att dra till den lite, är det automatisk så brukar det sitta en hatt på där luften åker ut och den ska alltid vara på, dessa har en förmåga att börja läcka, kanske röris bråkade med den vid luftning och inte satte på hatten.
 
Nej, det är på returen från radiatorslingan på undervåningen som läckan är. Ska prova att borsta rent och dra åt den ikväll så får vi se om det löser allt. Återigen, tack!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.