Hej alla
Ber om hjälp då min 4 år gamla elpanna strular. Den har fungerat bra fram till förra veckan då den av någon anledning inte vill leverera tillräckligt hög värme. Jag höll på i 4 timmar idag, på en ö, hade 3 grader i huset. Fick åka hem utan att få ordning på det.
jag har provat att dra igång cirkpumpumpen med skruvmejsel men den lär nog funka eftersom det låter rejält när jag trycker in mejseln, låter som rotorn snurrar. Jag har provat att lufta på på pannkärlet, har testat att fylla på vatten och manometern rör sig uppåt. Håller ett tryck på 0,8 då jag har enplanshus med golvvärme. Har provat att pumpa upp trycket i expansionskärlet med pump. Överhettningsskydd har ej slagit ut. Vad mer kan jag testa?
Jag hade tills idag en kopplad termostat som jag kunde wifistyra men eftersom det var det som lade av (tror jag) så valde jag att ta bort allt för stunden o bara köra pannan på konstant värme, jag byglade tillbaka porten 3 o 4.
Är det viktigt att jag pumpar upp tryck i viss ordning? Ska jag stänga av o tömma först?
Bifogar en bild.
Ber om hjälp då min 4 år gamla elpanna strular. Den har fungerat bra fram till förra veckan då den av någon anledning inte vill leverera tillräckligt hög värme. Jag höll på i 4 timmar idag, på en ö, hade 3 grader i huset. Fick åka hem utan att få ordning på det.
jag har provat att dra igång cirkpumpumpen med skruvmejsel men den lär nog funka eftersom det låter rejält när jag trycker in mejseln, låter som rotorn snurrar. Jag har provat att lufta på på pannkärlet, har testat att fylla på vatten och manometern rör sig uppåt. Håller ett tryck på 0,8 då jag har enplanshus med golvvärme. Har provat att pumpa upp trycket i expansionskärlet med pump. Överhettningsskydd har ej slagit ut. Vad mer kan jag testa?
Jag hade tills idag en kopplad termostat som jag kunde wifistyra men eftersom det var det som lade av (tror jag) så valde jag att ta bort allt för stunden o bara köra pannan på konstant värme, jag byglade tillbaka porten 3 o 4.
Är det viktigt att jag pumpar upp tryck i viss ordning? Ska jag stänga av o tömma först?
Bifogar en bild.
Redigerat:
Klicka här för att svara
