I Ironside skrev:
Hur menar du? Att jag kommer få räkna med att byta alla radiatorer eller menar du att även rörsystemet kommer behöva bytas?

Jo, vi tittade lite på hur mycket 33 radiator skulle bygga och det skulle bli lika tjockt som fönsterbrädan sticker ut typ. Men sen tvingas vi samtidigt välja en radiator som är längre, d.v.s går långt utanför så det hade inte blivit fint. Detta blev kanske inte häller estetiskt super fint men tillräkligt bra iallafall sen är ju bara frågan om det kommer hålla måttet när vi når minus grader.

Vi har en luft/luft pump som vi kan köra i värsta fall men den är ju inte häller jätte optimal om det är massa minus.
Nej jag tänkte angående att du undrade om du skulle dimensionera för 55 grader. Det hade du kunnat välja att göra om du skulle byta hela systemet. Men nu kan du ju inte bestämma att "jag kör 55 grader fram vid dimensionerande utetemperatur" för då blir det långkalsonger på i övriga rum. Så då blir resultatet bara att du får strypa din överdimensionerade radiator hårt. Ditt system är troligen dimensionerat för 80 grader från början. (Vilket inte nödvändigtvis är samma sak i praktiken eftersom man dels brukar ha lite marginal i beräkningarna och dels tar närmast större radiator.)

Nu resonerar jag främst om tvårörssystem. Att bygga om ettrörssystem utan att ha en beräkning på det är lite besvärligare.

En annan tanke, är det säkerställt att radiatorn verkligen är för liten jämfört med övriga (relativt sett), så att den inte bara är felaktigt injusterad?

I
Nu när kylan rullat in med par minusgrader så kan jag konstatera att radiatorn c22 60x120 är rejält överdimensionerad.

Vanligen säger man att alla radiatorer ska vara öppna men här blev det redig basto, har fått sänka vredet rejält. Tyvärr är det inget bra vred, otydligt vad det egentligen står på men nu har vi iallafall hittat en nivå som är rimlig vilket inte är alls långt ifrån bottenläget.

Övriga radiatorer i huset står fortfarande på max eller nära max, d.v.s 8an och 9an med termostat.

Övertygad om att det hade räckt med en radiator som endast täcker fönstret faktiskt. Men det är såklart bra att vara på säkrasidan.

Att du får strypa vattenflödet mycket genom termostaten kan bero på att radiatorn förinställning står på max (fullt öppen) medan ”alla” andra termostatventiler är nedstrypta internt,

I följande inlägg har jag lagt upp flera dokument angående hur man ställer in radiatorkretsar mm,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446

Har du kvar gamla radiatorn samt har tillgång till injusteringsnyckel så kan du kolla förinställningen.

• Gilla
pjgb
  • Laddar…
I
Demmpa Demmpa skrev:
Att du får strypa vattenflödet mycket genom termostaten kan bero på att radiatorn förinställning står på max (fullt öppen) medan ”alla” andra termostatventiler är nedstrypta internt,

I följande inlägg har jag lagt upp flera dokument angående hur man ställer in radiatorkretsar mm,
[länk]

Har du kvar gamla radiatorn samt har tillgång till injusteringsnyckel så kan du kolla förinställningen.
Hade problem vid montering vilket visades sig bero på fel fördelare i kopplet. Men vå tittade jag igenom kopplet ganska noga och hittade inget ställe där det gick att förjustera?
: https://www.byggahus.se/forum/threads/saemre-vaerme-i-nytt-1-roers-koppel.431149/

Missade att det var ettrörsystem, var inne på att det var tvårörsystem.

Scrollade igenom din andra tråd lite snabbt, men där i inlägg 7, är Kv-värdet (förinställningen), har du stängt ventilen och sedan öppnat den 2,5 varv (6% radiatorflöde, 94% slingflöde)?

I
Demmpa Demmpa skrev:
Missade att det var ettrörsystem, var inne på att det var tvårörsystem.

Scrollade igenom din andra tråd lite snabbt, men där i inlägg 7, är Kv-värdet (förinställningen), har du stängt ventilen och sedan öppnat den 2,5 varv (6% radiatorflöde, 94% slingflöde)?
Mycket bra fråga, grejen är att jag köpte ett Danforss koppel från början vilket visade sig vara fel för mitt system. På detta koppel kunde man inte jusera flödet alls, inte ens i fördelaren. Jag fick dock byta fördelaren till en MMA som hade rätt riktning men jag mins inte om jag justerade in denna för den ska gå att justera om jag förstod rätt. Kanske värt att dubbelkolla.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.