Hej vi har lite problem med en radiator i huset.

Den vill inte bli varm. Alla andra är varma. Röret Fran till termostaten är ljummet. Efter termostat iskallt. Om jag luftar radiator blir den varm men värmen försvinner inom någon timme.

Radiatorn är placerad på bottenvåningen.

Några tips?

Radiator termostat med halvöppen ventil och korroderade rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Termostat på radiator med synligt rör, problem med uppvärmning beskrivs i inlägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Radiator med termostat och anslutande rör på bottenvåningen, rören är ljumma nära termostaten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan termostaten ha fastnat i avstängt läge? Jogga den in och ut med vredet! Eller skruva bort termostaten helt och se vad som händer.
 
Det där är ingen termostat/termostatventil utan det är manuell ventil med ratt.

Om röret upp genom golvet är ljummet så är det lite flöde genom radiatorn.

Går det att vrida på ratten?
Känns det någon skillnad på att vrida ratten på denna jämfört med de andra?

Antingen har ventilen fastnat, eller axeln gått av.
Returventilen kan vara ingrnsatt strypt.
 
  • Gilla
Alti
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det där är ingen termostat/termostatventil utan det är manuell ventil med ratt.

Om röret upp genom golvet är ljummet så är det lite flöde genom radiatorn.

Går det att vrida på ratten?
Känns det någon skillnad på att vrida ratten på denna jämfört med de andra?

Antingen har ventilen fastnat, eller axeln gått av.
Returventilen kan vara ingrnsatt strypt.
Okej. Ja det går att vrida på den och den känns precis som dom andra. Några tips hur jag kan åtgärda det?
 
Har felet kommit nyligen eller har det varit flera år?

Returventilen kan vara nästan helt strypt eller så kan den ha blivit igensatt av smuts.

Tänk på att radiatorvatten oftast är svart, det är det bl.a. pga att det är ”dött vatten” (syrefattigt).
Så innan du öppnar systemet så tar du fram trasor som kan slängas.

Ta bort täcklocket som sitter på returventilen (kan komma lite vatten), kolla så att ventilen inte är stängd (om man skruvar på ventilen så kan den börja läcka). Vissa ventiler har inte något stopp så att det går att skruva bort hela innanmätet.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Har felet kommit nyligen eller har det varit flera år?

Returventilen kan vara nästan helt strypt eller så kan den ha blivit igensatt av smuts.

Tänk på att radiatorvatten oftast är svart, det är det bl.a. pga att det är ”dött vatten” (syrefattigt).
Så innan du öppnar systemet så tar du fram trasor som kan slängas.

Ta bort täcklocket som sitter på returventilen (kan komma lite vatten), kolla så att ventilen inte är stängd (om man skruvar på ventilen så kan den börja läcka). Vissa ventiler har inte något stopp så att det går att skruva bort hela innanmätet.
Har varit såhär sen vi köpte huset för ca ett och ett halvt år sedan. Lossade lite på retur förra året och fick värme men det försvann snabbt. Minns inte om jag skruvade loss hela. Vill minnas att jag stängde ventilen för att det inte skulle fortsätta komma massa vatten.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.