Värme allmänt
enoch85: [citat] Sorry, då missuppfattade jag. Vad är din rekommendation för att undvika sprickor och "knakande" golv i så stor uträckning som möjligt?
Anders2021: Hej! Kökspannan i sommarstugan har gått sönder. Läckage vatten/glykol strax ovanför sotluckan som rann i underkant framåt under asklåda och ut i luckan. Har tömt hela systemet. Det är en Norrahammar sannolikt från 40-50-talet. Vattenburen värme till element från samma tid. Vi har sedan i somras (tack och lov) installerat luft/luftvärmepump men eldar såklart så fort vi varit i
Nikorasu: [citat] Då ett modernt hus med gjuten platta har så stor tröghet tror jag prognostisering gör liten praktisk skillnad.
Håbbe01: [citat] Vi satte en timer på vår varmvattencirkulation som stängde av nattetid. Har en ganska lång kulvert från garage till hus. Kan bli en del förluster annars.
Demmpa: Flödet i golvvärmeslingan ska normalt vara hög, det ska bara skilja någon grad mellan framledningstemperaturen & returtemperaturen, detta för att golvet ska kännas jämnvarmt. Sen sitter det en bypass i golvvärmeshunten som gör att flödet i golvvärmeslingan kan cirkulera fastän det inte behöver tillföras någon värme. Normalt så är det inte på returventilerna man justerar
jonaserik: Är det skarven du menar, skorsten ser ut att stå ner i röret, nornamalt ska det stå utanför. skorstenar bygg som tegeltak ungefär nedersta pannan ligger under nästa upp och det bör även din skorsten var så, nu drar det ev upp sot i skarven , men kan vara tätat med panngarn och då bli vitt , men ändå inga baklängesskarvar. Har du installtionsmanualen kvar , annars skaffa den på
jonaserik: [citat] Det brukar vara övertryck i dom vid köp allt från 1 - 2,5 bar förekommer, ska vara ca 0,5- ,0,6 bar som förtryck
MrJay: Det är Ahsells egna varumärke, de har garanterat reservdelar (troligen till ockerpris).
tttomten: [citat] Det är bara i extremfall när utetemperaturen droppar massor så pannan skickar ut fullt som detta kan ske och då reglerar slingorna. Mao så har jag nog aldrig haft 65/70 grader ut på golv(y). Men, jag vill ju inte riskera detta heller. (upptäckte att termostaten inte fungerade av en tillfällighet när jag skulle justera pannregleringen och vred på fel reglage:p).
lostinsweden: You have it on 0 in the picture and it's not stopping the hot water coming out of the pipe on the right?
Roflkebab: Hjälper de att ha fläktar inne att rören i plattan inte fryser?
MRLINDELL: Nu blev det problem med en slangstump till. Kopplingen mellan koppen och ett dräneringsrör till avloppet. Lite vatten på golvet... hu!!! Det är ju en IVT och vad som helst kan ju hända ... Koppen full, jag som gjorde den ren för några veckor sedan. Skruvade loss koppen upptill (2 st torx) och lossade slangen med slangklämman till dräneringsröret. Den gula slangen var igenproppad med
tommib: Kör med en vanlig LVVP istället och lös ventilationen separat.
Demmpa: Skrev VVSaren upp vad förinställningen (Kv-värdet) stod på och vad han ställde den på? Förinställningen ska vara injusterad så att det blir bra/”rätt” flöde genom de olika radiatorerna. När man öppnar en så minskar flödet lite i andra radiatorer. I följande inlägg finns flera dokument angående injustering av radiatorkretsar,
snuttjulle: En pump blir extra dyrt då det inte finns möjlighet att sätta utedelen i närheten så det skulle bli långa slangar.
Sorrowless: Lite ny på det här, hur stänger man av slingorna? Är det dom gröna hattarna? och vad sitter shuten? Hittade även en liten ventil, kan den vara till för att lufta typ pumpen?
felixnh: Stort tack alla! Nu har vi värme igen. Det sista som saknades var vatten i röret till cirkulationspumpen, fyllde på med nytt och därefter kunde jag även lufta. Jättetack alla!
sepani: OK tack jag får läsa in mig lite på min värmepump hur jag justerar kurvan. takkasetterna trodde jag inte (heller) mådde bra av att vara avstängda, men det kan de kanske vara. Egentligen har jag mest tänkt dem som AC på sommaren.
Topsy67: [citat] Nämen det tycker jag inte är någon dum tanke. Ska fundera på den... :thinking:
ralf-byggahus: I do not really need thermostats. The rooms in our house are not really separated from each other, we mostly do not have any doors between the rooms and if, then the doors are almost always open (with the exception of the bathroom :-) ). So all radiators are normally on 'fully open' and the heating system only is regulated by an outdoor temp sensor - all rooms are on the same temperatur. There
useless: Nej, töm inte systemet mer än nödvändigt. Färskt vatten gör att det rostar.
stugan_i_skogen: Hej! Behöver en sanity-check på denna installationen: Direkt efter bergvärmepumpen, på framledningen, finns det två rör insvetsade. De går till vattenburen golvvärme i ett badrum. De har en egen cirkulationspump och termostat. Returen från denna krets går alltså in i framledningen igen, och inte till systemets returledning. Längre fram på framledningen sitter temperatursensorn för
keckepro: Hej! Operationen lyckades! Bytte kärl i förrgår och fyllde på vätska upp till 1 bar efter luftning av hela värmesystemet. Ligger fortfarande stabilt på 1 bar. Märkte också en helt annan tröghet när man fyllde på vatten än innan vilket beror på att luftblåsan ger motstånd när man fyller på till skillnad mot innan när kärlet förmodligen var helt mättat med vatten.
DennisCA: Såhär lärde jag mig elda i kakelugn. [bild] Blandved men typ 99% furu. Jag startade med spjället öppet och stängde till hälften när det tagit fyr. Har inga dragluckor på min kakelugn utan reglerar luften genom rosten genom att dra ut askluckan, en springa räcker för tillräckligt luftflöde i mitt fall. Jag luktar ovanför luckan för att se om det kommer röklukt, gör det det så
växelventil: [citat] men tog du bort termostaten helt på den radiatorn som är helt kall?När du sätter tillbaka termosteten så ska den vara helt utskruvad och kolla med ficklampa så stiftet inte blir intryckt vid montering.Lufta radiatorn när termosten är bortplockad,
Andrea B: [citat] Tusen tack! Jag får helt enkelt ta hjälp av någon som kan det här som byter ventilen.
goran123: [citat] Ja det är svårt att se hur det inte kan vara logiskt att isolera en spånvind, oavsett uppvärmningskälla