J
jonaserik: Såga från undersidan med fint blad och tejpa med vävtejp och gärna på båda sidorna , går bra att rita upp hålet på tejpen, mata sakta så flisar det inte på översidan
10 svar · 6,1k läst
·
trähandtag
trähandtag: Nu var det dags igen. Ytterligare ett element är köpt.
4 svar · 1,8k läst
·
L
lakman: Hej Bor i lägenhet och har en uponor elpush 12 till golvvärme i badrummet. (installerad ca 2015) Den har funkat fint fram tills för några veckor sen då golvet plötsligt blev iskallt Då såg jag efter några dagar att säkringen på denna grupp plötsligt löst ut (endast elpush ligger på denna säkring) Slog till den igen och lysdioderna på pump och lådan där man styr elpatron lyste
0 svar · 1,3k läst
J
Josth: Hej! Viessmann är ett ovanligt fabrikat i Sverige åtminstone. Välj då en installationsfirma som känns trygg och kommer att finnas kvar i framtiden om/när det behövs service och reservdelar. 300 lit varmvattenberedare låter bra om man vill ha lite extra och badar badkar.
1 svar · 863 läst
K
Karliz: Hej! Söker rekommendationer entreprenör för installation av bergvärme inom Gbg:s området. Gärna även någon som tagit ut en större panna från 70/80-talet vad ni har fått betala för det? Hur djupt borrade ni? Pris före/efter ROT? Sökte ni bygglov? Tack på förhand! Hälsning Lizelotte
0 svar · 911 läst
Myrstacken
Myrstacken: [citat] Byggde hus för 1 år sedan ungefär och jag drog fram nätverk till min pump.. Samt att jag installerade strömkännarna på inkommande matare (servisen) till huset. Nu gäller det bara att ta tag i det där med att ansluta det med. De är framdragna till plint på på pumpen men ej inkopplade.. :)
14 svar · 6,5k läst
E
erik_m_a: Kanon! Det kom lite luft, tackar!
2 svar · 1,3k läst
·
useless
useless: Nej, då sprutar det vatten... Den typen av ventil kräver ventiler före och efter om man inte vill blaska med vatten varje gång man ska rengöra det.
12 svar · 1,9k läst
E
Elin Carlsson: Hej! Vi har problem att få varmt i alla rummen, verkar som det bara blir varmt i ett utav rummen (sovrum 4) . Har ny frånluftpanna, nya termostater, minimum framledningstemp. Är ställd på 45 grader, så rören är varma. Nån som vet vad problemet kan va? mvh Elin
0 svar · 1,1k läst
·
S
slaentbjorn: Tänkte byta luftningsventil på en liten radiator. Är osäker på var returventilen sitter, är det den som ses på bild 1 nedan? Verkar vara en sexkantsskruv?
0 svar · 1,8k läst
·
Fotografen
Fotografen: Gör elementen sitt jobb, är det varmt i rummet? Isf kan det nog vara i sin ordning, termostaten har dragit av lite.
4 svar · 1,7k läst
·
E
Elri: Ok, intressant. Hade ingen aning om att det fanns sådant. Låter ju rimligt. Tack då vet jag. Då ska jag inte låta barnen stå och dra i den med andra ord.
3 svar · 1,6k läst
·
Isakare
Isakare: Utanför ämnet men ändå mitt system. Vaknade i går natt av att det var kallt, drog på mig en filt och somnade om, vaknar 2 timmar senare, och då är det riktigt kallt, går upp o kollar pannan, Nibe 310. Den är helt svart, men fläkten går. Efter en stund får jag igång pannan och den visar på 60 grader panntemp, men sjunker fort när vattnet börjar snurra i systemet, en timme senare
15 svar · 2,0k läst
·
M
MrDizzy: [citat] Mjo men det var ju det jag syftade på. (och som jag förstod att TS hade kollat på ) Att just det dygn man höjer drar det (i mitt hus iaf) ganska mycket mer energi Att sen hålla den högre innetempen .. då stämmer nog det med ca 1/36 del mer (vid -16 ute och ca 20C inne)
9 svar · 1,8k läst
J
johnologi: Hej Ska nu ansluta kaminen till skorstenen via den inmurade stosen. Var hos en kaminleverantör och skulle köpa tätningsgarnet men gick istället därifrån med en tub Insulmold 1100. Enligt killen kan denna massa ersätta allt garn och kitt samt så spricker det inte som kittet kan göra. tror säkert att han har råkoll men blev ändå lite fundersam när han kläckte ur sig: ”- det här
0 svar · 1,0k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Lägg upp den för en tredjedel av nypriset och stäm av marknaden. Sänk lite varannan vecka eller så tills nån nappar
1 svar · 1,6k läst
·
S
Stefan1972: Ja det är ju som sagt en viss skillnad..............livslängd på en elpatron varierar otroligt mycket. Finns 50tals patroner som tuffar och går utan problem och det finns patroner från 2020 som brinner av. Så jag vet inte om man vinner så mycket i att byta för säkerhets skull. Isåfall är det nog smartare att köpa en likadan och ha i reserv. Nån som byter när det väl är trasigt
3 svar · 928 läst
V
växelventil: [citat] Visst kan du göra det men kanske bättre att vänta tills det blir lite varmare ute om det skulle börja läcka för det är väl inte akut.
1 svar · 536 läst
·
A
Abctre: Vi har en PV-13 elpannna som förra ägarna installerade 2014. Den har funkat bra men nu när tempen går mot -16 slår överhettningsskyddet till. Det har inte inträffat när det varit så kallt tidigare vintrar. Sänkte termostaten från 21.4 till 20.8 och då verkar det lira. Några tips eller ska ringa firman som installerade?
0 svar · 1,6k läst
Fabrikör Stava
Fabrikör Stava: [citat] Tack för svar! Elektrikern var där idag o löste det. Vet inte svaret på vad han gjorde men nu funkar det i varje fall.
2 svar · 4,5k läst
·
J
jonko: [citat] [citat] Energisparkonsult AB de har sysslat med driftoptimering, injustering och felsökning av värmesystem länge och är riktigt duktiga på det. Du vill inte anlita en "vanlig" rörigt till jobbet, det blir sällan bra... I mitt tidigare yrke anlitade jag dom under 10 års tid, min kollega började anlita dem (och gör det fortfarande) under tidigt 90-tal och de har gjort allt från
2 svar · 1,5k läst
Nils-Orvar
Nils-Orvar: [citat] Har du möjligen denna som en PDF?
29 svar · 6,5k läst
J
JH47: [bild] [bild] Hej, ny på forumet och hoppas kunna dra nytta av den kunskap som finns här. Vi har nyligen köpt ett hus med golvvärme från Wirsbo/Uponor av äldre snitt, med två olika system från 90-talet respektive början på 00-talet. Bifogar bilder på fördelarna. Vi försöker justera in systemet nu, men får inte riktigt till det, så börjar med några grundläggande frågor så att
0 svar · 1,6k läst
·
S
stugan_i_skogen: Tack för alla tips, Ju billigare och enklare desto bättre, så det blir någon ekonomi av projektet. Ska se vad jag hittar i lådorna - en extra radiator med timer tänkte jag inte på men låter ju självklart när man hör det.
6 svar · 1,1k läst
J
Josth: Ja antingen byta insatsen eller hela ventilen. Danfoss ventiler är ju bra och bör säkert passa, M30×1,5.
3 svar · 2,3k läst
·
I
Ironside: [citat] Mycket bra fråga, grejen är att jag köpte ett Danforss koppel från början vilket visade sig vara fel för mitt system. På detta koppel kunde man inte jusera flödet alls, inte ens i fördelaren. Jag fick dock byta fördelaren till en MMA som hade rätt riktning men jag mins inte om jag justerade in denna för den ska gå att justera om jag förstod rätt. Kanske värt att
20 svar · 4,5k läst
·
Faltytowers
Faltytowers: Hej! Vårt hus är ca 260 m² i tre plan. I källaren står en vedpanna 1500 m3 acctank som vi använder. Rakt ovanför har vi ett allrum där vi vill ha en kamin. Just nu lutar det åt en vattenmantlad kamin och undrar om man kan få några tips. Den behöver inte ha kapacitet att värma hela huset.
0 svar · 811 läst
F
fuselage: Nej, det är på returen från radiatorslingan på undervåningen som läckan är. Ska prova att borsta rent och dra åt den ikväll så får vi se om det löser allt. Återigen, tack!
23 svar · 1,9k läst
·
Z
ZedLeppelin: Hej! Nej, vi har inte köpt nån spacesaver än. Vi har haft så mycket annat att lägga pengar på, och dessutom måste vi nog även byta ut vårt vattenfilter... Sen skulle spacesavern det bara bli ännu en grej som jag går och slår på och min fru slår av för att spara pengar :D. Men ärligt talat tycker jag att de är för dyra i inköp. Vi har rätt kallt i köket nu så det hade varit
9 svar · 6,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.