Hej på er. Ursäkta wall of text.
Nyinflyttad i marklägenhet, märkte tyvärr ganska omgående ett ljud från två av elementen som jag inte klarar av. Kontaktat hyresvärden och en VVS-kille kom hit. Han letade upp rören som kommer in i detta "huset" och det verkar som att de två element som låter ligger först på en enrörsslinga.
Ljudet är typ som när grannen spolar i kranen, alltså ljudet av vatten som strömmar/flödar. VVS-killen provade att strypa flödet i slingan genom att skruva in justerskruvarna på rören in/ut i huset, men ljudet uppträder såfort minsta lilla flöde finns. Han provade även att börja lossa insex-skruven (se bild) på ett av elementen för att se om där fanns någon justering bakom, men det började komma vatten så han skruvade in igen bara.
Har någon nåt tips, för jag har lite panik över detta? Får jag inte väck ljudet behöver jag flytta igen, klarar inte sådana bakgrundsljud varken dagtid om man vill ha lugn och ro, eller nattetid när man ska somna.
Elementen som låter finns i vardags/sovrummet (etta), där finns total tre element på en och samma vägg, bara två av dem låter påtagligt, det tredje hörs knappt om man så lägger örat intill (alla känns lika varma). Totalt i lägenheten finns sex element.
Elementen låter även om man vrider av termostaterna (gör elementen kalla).
Tänkte i morse att man kanske kunde vänt på flödet i slingan så att dessa två element istället kommit sist på slingan, men har förstått efter att läst runt här att man inte kan/bör mata element baklänges
Lägenheten är del av en mindre huslänga med tre lägenheter. Hela området består av sådana huslängor med 3-5 lägenheter. Vet tyvärr inte vilket uppvärmingssystem här finns, ej heller om cirkulationspumpen är gemensam för hela området eller bara för just denna huslänga. En tanke jag haft är att justera ner den och se om ljudet försvinner, men hyresvärden verkar ovillig till det (kanske blir kallt i andra lägenheter då).
Tacksam för tips!
Nyinflyttad i marklägenhet, märkte tyvärr ganska omgående ett ljud från två av elementen som jag inte klarar av. Kontaktat hyresvärden och en VVS-kille kom hit. Han letade upp rören som kommer in i detta "huset" och det verkar som att de två element som låter ligger först på en enrörsslinga.
Ljudet är typ som när grannen spolar i kranen, alltså ljudet av vatten som strömmar/flödar. VVS-killen provade att strypa flödet i slingan genom att skruva in justerskruvarna på rören in/ut i huset, men ljudet uppträder såfort minsta lilla flöde finns. Han provade även att börja lossa insex-skruven (se bild) på ett av elementen för att se om där fanns någon justering bakom, men det började komma vatten så han skruvade in igen bara.
Har någon nåt tips, för jag har lite panik över detta? Får jag inte väck ljudet behöver jag flytta igen, klarar inte sådana bakgrundsljud varken dagtid om man vill ha lugn och ro, eller nattetid när man ska somna.
Elementen som låter finns i vardags/sovrummet (etta), där finns total tre element på en och samma vägg, bara två av dem låter påtagligt, det tredje hörs knappt om man så lägger örat intill (alla känns lika varma). Totalt i lägenheten finns sex element.
Elementen låter även om man vrider av termostaterna (gör elementen kalla).
Tänkte i morse att man kanske kunde vänt på flödet i slingan så att dessa två element istället kommit sist på slingan, men har förstått efter att läst runt här att man inte kan/bör mata element baklänges
Lägenheten är del av en mindre huslänga med tre lägenheter. Hela området består av sådana huslängor med 3-5 lägenheter. Vet tyvärr inte vilket uppvärmingssystem här finns, ej heller om cirkulationspumpen är gemensam för hela området eller bara för just denna huslänga. En tanke jag haft är att justera ner den och se om ljudet försvinner, men hyresvärden verkar ovillig till det (kanske blir kallt i andra lägenheter då).
Tacksam för tips!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "insexskruven"
Insexskruv
Insexskruvar är specifika skruvar som har ett sexkantigt hål i huvudet. Dessa skruvar drivs med hjälp av ett verktyg kallat insexnyckel eller insexmejsel, som passar in i det sexkantiga hålet.
Läs mer
Radiatorerna sitter i ett så kallat ettrörssystem. Med insexskruven regleras då hur stor del av flödet som går genom just den radiatorn. Fullt inskruvad stänger den av flödet genom radiatorn, men vattnet fortsätter gå genom en bypass i kopplet för att flödet inte ska stängas av för alla radiatorer på slingan.
Tack för svar!Johhhan skrev:
Radiatorerna sitter i ett så kallat ettrörssystem. Med insexskruven regleras då hur stor del av flödet som går genom just den radiatorn. Fullt inskruvad stänger den av flödet genom radiatorn, men vattnet fortsätter gå genom en bypass i kopplet för att flödet inte ska stängas av för alla radiatorer på slingan.
Insexskruven sitter likadant på alla sex elementen i lägenheten, jämnt med godset så att säga (se bild).
Logga in
Skapa konto
Vet du något om dess läge utifrån bilden? Om den är i botten eller en bit utskruvad? VVS-killen som var här provade som sagt att skruva lite på skruven på ena elementet men sa att det kom vatten så han drog åt igen.
Edit: VVS som var här hävdade att det enbart var avtappningsplugg.
Blir knäpp på ljudet, hyresvärden har meddelat att "det finns inget att göra", de vägrar röra cirkulationspumpen för att andra lägenheter då riskerar att bli kyligare. De hävdar att hela området (ca 100 lgh) har en och samma cirk.pump(?).
Det jag som novis inte kan förstå är varför vattnet väsnas vid två av elementen men i princip ingenting från övriga fyra? Ej heller där slingan börjar och slutar i lgh hörs något öht, helt knäpptyst (se bild).
Logga in
Skapa konto
Vad gör man? Ta hit en annan VVS-firma på egen bekostnad för att få en second opinion på om det finns något att göra? Alltså inte att de fysiskt gör något, då jag inte äger bostaden, men titta och lyssna kan väl inte vara förbjudet.
Redigerat:
Nej, jag kan inte avgöra hur injusteringen är gjord nu. Man räknar hur många varv från bottenläget det är öppnat med insexskruven, men jag har inga siffror på det. Ljudet kommer av vattnets turbulens när det åker med viss fart förbi olika delar i systemet. Det går nog att minska flödet i just din lägenhet, men hur det sedan påverkar flödet hos dina grannar beror på hur det hela är kopplat.
Okej, tycker bara det är så märkligt, finns tre element i vardagsrummet på samma vägg, alla tre är exakt likadana, storlek, koppel, termostat, allt. Två låter påtagligt, tredje hörs knappt alls. Alla känns lika varma. På bilden syns två av dem, det till vänster är tyst och det till höger låter trots att de sitter precis jämte varann. Vänster ligger efter höger på slingan.Johhhan skrev:
Logga in
Skapa konto
Flödet i lägenheten provade VVS-killen att reglera på slingans start och slut (rörbilden i mitt förra inlägg). När han ströp helt tystnade såklart alla element, men såfort han öppnade minsta lilla så började de två irriterande elementen låta.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden